TOP 10 cele mai spectaculoase aterizari de urgenta din istoria aviatiei

Ad imageAd image

În istoria aviației, au existat câteva acțiuni de pilotaj incredibile, ce au dus la salvarea a sute de vieți omenești în condițiile în care catastrofele erau iminente. Au fost situații complexe în care avioanele au fost la un prag de dezastru, însă acțiunile inspirate ale piloților au făcut ca pasagerii să scape doar cu o sperietură, poate unii dintre ei și cu ceva răni ușoare.

Air Canada AC143

Un Boeing 767 a rămas fără combustibil pe un zbor trans-Canada, pe ruta Ottawa – Edmonton. S-a întâmplat pe 23 iulie 1983. Ambele motoare s-au oprit la altitudinea de 12500 metri.

În urma anchetei s-a constatat că această problemă a fost cauzată de o gafă la sol. Echipajul de la sol a alimentat aeronava cu jumătate din cantitatea de combustibil de care avea nevoie pentru zbor. Sistemul de informații privind cantitatea de combustibil a avut probleme cu unitățile metrice.

Căpitanul Robert Pearson, un pilot de planor, alături de maurice Quintal au reușit să aterizeze la baza Forțelor Aeriene Canadiene din Gimli, Manitoba. Cu toate că platforma era aglomerată din cauza unei sărbători locale, avionul a aterizat în siguranță cu cei 61 de pasageri la bord. Zborul cu pricina a fost botezat ”Gimli Glider”.

Un rol esențial în reușita piloților a jucat-o și controlorul de trafic aerian. ATC-ul de la Winnipeg era echipat cu un radar militar de mare putere. Astfel controlorul a putut oferi informații utile piloților despre altitudine, traiectorie, rata de coborâre. Astfel Maurice Quintal a putut calcula rata de coborâre și viteza față de poziție.

China Airlines CA006

Zborul CA006 China Airlines se afla la altitudinea de 12500 metri, pe ruta de la Taipei spre Los Angeles, când ambele motoare au pierdut din puterea de tracțiune. S-a întâmplat pe 19 februarie 1985.

În timp ce piloții aeronavei Boeing 747SP căutau soluții pentru a rezolva problema motoarelor, avionul a intrat în picaj, coborând rapid în spirală. Tocmai când părea că totul e pierdut, căpitanul Min-Yuan Ho a reușit să redreseze avionul după ce a picat în gol peste 30 000 de picioare în doar 2.5 minute.

Într-un final, aeronava a aterizat la San Francisco. Din păcate, piloții nu pot fi considerați eroi deplini pentru că tot ei au cauzat problemele de urgență.

TACA Airlines TA145

Pe 24 mai 1988, aeronava Boeing 737-300 a zborului TA145 TACA Airlines a pierdut ambele motoare la altitudinea de croaziera. Însă probleme s-au agravat când avionul zbura peste Golful Mexic, în bătaia vânturilor puternice și a precipitațiilor. Era evident că motoarele nu mai puteau porni.

Însă piloții au reușit să aducă avionul la sol. A aterizat la linia de asamblare Michound Nasa, pe o pistă de iarbă. Toți cei 45 de pasageri aflați la bord au scăpat doar cu o sperietură.

După înlocuirea motoarelor, avionul Boeing 737-300 a decolat de pe fosta pistă de la Michoud. A ajuns la bază unde a fost reparată și apoi reintrodusă în serviciul comercial.

British Airways BA5390

Pe 10 iunie 1990, căpitanul Tim Lancaster s-a pregătit pentru zborul BA5390 fără să știe ce avea să se întâmple. Părea un zbor obișnuit de la Birmingham spre Malaga. Când avionul se afla la altitudinea de 17 000 de picioare, panoul parbrizului din partea stângă s-a desprins, provocând o decompresie explozivă. Căpitanul Tim Lancaster a fost tras afară din cockpit. Un însoțitor de bord a reușit să-l țină de picioare, în timp ce copilotul Alastair Atchison a reușit să aterizeze aeronava BAC One-Eleven 528FL în siguranță.

În timpul zborului, căpitanul își pierduse cunoștințele din cauza lipsei oxigenului și a curenților puternici de aer, însă și-a revenit la sol. Acesta a fost dus la spital unde a primit îngriji medicale de specialitate. Toți cei aflați la bord au scăpat cu viață.

US Airways 1549

Recunoscut ca Miracolul de pe râul Hudson, petrecut pe 19 ianuarie 2009, zborul 1549 al US Airways a amerizat pe râul Hudson după ce avionul Airbus A320 a pierdut ambele motoare în urma unui birdstrike.

Doar un miracol a făcut ca avionul să rămâna întreg în urma aterizării pe suprafața apei și toți pasagerii să fie salvați. Comandantul Chesley Sullenberger a fost considerat erou, grație acțiunilor sale.

LOT Polish Airlines LO16

După o călătorie de la Newark la Varșovia, aeronava Boeing 767 LOT Polish Airlines a efectuat o aterizare de urgență fără trenul de aterizare. Trenul de aterizare nu a putut fi coborât din cauza unei scurgeri hidraulice. S-a întâmplat pe 1 noiembrie 2011.

La 30 de minute după decolare, piloții au primit o avertizare cu privire la defecțiunea trenului de aterizare. Însă piloții au decis să continue zborul până la Varșovia. Metodele alternative de coborâre a trenului de aterizare au eșua, iar avionul a mai zburat o oră deasupra aeroportului pentru a arde combustibilul rămas. Acțiunile comandantului Tadeusz Wrona`s au fost eroice.

Qantas QF464

Capitanul Jerem Zwart și First Officer Lachlan Smale au executat o aterizare spectaculoasă la aeroportul din Sydney, pe 15 octombrie 2014, în timpul unei furtuni violente cu vânturi de până la 70mph. Aeronava Airbus A330-300 era ”legănată” în sus și în jos de rafalele de vânt.

În ciuda vânturilor, a fulgerelor și a tunetelor, Zwart a reușit să aducă cu succes aeronavă la sol după o oră de zbor în hold. Pilotul Qantas a fost considerat erou pentru aterizarea aproape perfectă a avionului, în ciuda circumstanțelor dificile existente, care au inclus și inundații pe pistă.

Qantas rămâne una dintre cele mai sigure companii aeriene din lume. Nu a avut accidente cu pierdere de vieți omenești de mai bine de 70 de ani și nici avioane prăbușite în decursul istoriei sale.

United Airlines UA1175

Pe 14 februarie 2018, ceea ce ar fi trebuit să fie o călătorie spre paradis s-a transformat într-un coșmar. Aeronava Boeing 777-200, care opera zborul UA1175 spre Honolulu, Hawaii, a avut o probleme serioase la motorul 2 (dreapta). O lamă a ventilatorului s-a desprins și a intrat în motor, ceea ce a dus la deteriorarea acestuia. Martorii spun că s-a auzit o bubuitură, iar aeronava a început să trepideze.

Căpitanul Christopher Behnam și echipajul de zbor au declarat situația de urgență, motorul afectat a fost oprit, iar aterizarea la Honolulu s-a făcut într-un motor. Cei 374 de pasageri și echipajul s-au ales cu o sperietură. Avariile avionului au fost catalogate ca fiind minore. Putem spune că acest incident nu e așa grav, ținând cont că au mai fost astfel de situații, iar piloții sunt atrenați pentru astfel de scenarii.

Southwest Airlines WN1380

În urma tragedia din 17 aprilie 2018, o persoană și-a pierdut viața. Mai exact, aeronava Boeing 737-700, care opera zborul WN1380 pe ruta New York-LaGuardia – Dallas, a avut probleme cu motorul 1 (stâng). Capota motorului a fost deteriorată din cauza unei explozii. Unele fragmente au reușit să spargă geamul avionului, ceea ce a dus la o depresurizare explozivă. Pasagera aflată în dreptul geamului a fost trasă afară. Din păcate, aceasta a decedat!

Aloha Airlines AQ243

Pe 28 aprilie 1988, pasagerii zborului AQ243 au trecut prin momente de coșmar. Aeronava Boeing 737-200 a decolat de la Hilo spre Honolulu. Atinsese altitudinea normală de zbor, după o decolare și o urcare de rutină, când a avut loc o decompresie explozivă, iar fuselajul suferise daune importante.

Mai exact, o mică secțiune din partea stângă a fuselajului s-a rupt, care a antrenat desprinderea a unor bucăți mai mari din fuselaj și doar un miracol a făcut să existe doar o persoană decedată. Din fericire, pasagerii erau așezați și purtau centurile de siguranță. În urma accidentului aviatic, piloții au reușit să aducă aeronavă la sol pe insula Maui.

Și cum un necaz nu vine niciodată singur, motorul stâng a cedat în apropiere de aeroport și piloții nu știau dacă trenul de aterizare e coborât corect. Cu toate acestea, piloții au reușit să aducă avionul la sol pe pista 2. În urma accidentului au fost 65 de pasageri răniți și o persoană decedată în persoana însoțitoarei de bord Clarabelle Lansing.

airlinestravel.ro

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu