DNSC avertizează: O nouă metodă de fraudă pe internet – ”Voteaz-o pe Adeline”

Ad imageAd image

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează cu privire la o nouă metodă de fraudă de tip smishing (phishing prin mesaje pe telefon), prin care atacatorii vizează compromiterea unor conturi pe platforme de mesagerie precum WhatsApp, ulterior folosind aceste conturi pentru propagarea unor tentative de fraude online.

Mesajul transmis de atacatori utilizează textul: “Bună! Vă rog să o votați pe Adeline în acest sondaj, este fiica prietenei mele din București, premiul principal este o bursă pentru învățământ gratuit în Franța, asta este foarte important pentru ea. Mulțumesc mult!”, precum și un link către un site de phishing care, de regulă, conține cuvintele “vote” și “dance”, iar la final extensia “.top/home”, se arată pe site-ul DNSC.

”Astfel, după ce pagina web este accesată de persoanele în cauză, acestea observă două fete, una dintre ele fiind Adeline, și un buton de vot, iar în clipa în care persoana dă click pe acest buton se deschide o fereastră tip pop-up (care apare brusc peste conținut, folosită pentru notificări, mesaje sau formulare) în care se solicită «conectarea la WhatsApp pentru a putea vota». În acest moment, utilizatorului i se solicită numărul de telefon. Ulterior acestei etape, pe aplicația WhatsApp, aflată pe telefonul victimei, se primește un cod necesar pentru asocierea unui dispozitiv, pe care victima îl introduce în fereastra pop-up, moment în care rămâne sub impresia că a «votat». În realitate, utilizatorul a oferit atacatorilor acces la contul său de WhatsApp. Ulterior, va constata că au fost trimise mesaje neautorizate către întreaga agendă de contacte și că respectivul cont este totodată în posesia atacatorilor. S-a mai constatat și suspendarea contului de WhatsApp, ca urmare a acțiunilor de spam sau după ce persoane apropiate au informat păgubiții”, explică sursa citată.

”După asocierea dispozitivelor, mesajele transmise erau de două tipuri: fie replicau mesajul inițial, astfel atacatorii încercând să compromită prin aceeași metodă și alte conturi de WhatsApp, sau aveau un caracter urgent, mesaje în care se solicitau bani, de regulă suma de 1800 lei. Mesajul prin care se solicită bani conține textul «Bună, poți să-mi împrumuți 1800 RON? Am nevoie pe cardul meu sau Revolut, ți-i dau înapoi mâine», după care se pune la dispoziție un nume de utilizator corespondent serviciului Revolut, precizând urgența prin mesajul «Acolo este alt nume pentru că mi-au blocat contul, dar trebuie urgent să fac o plată pe acest cont. Mulțumesc mult!». În cazul în care victima trimite bani, atacatorii persistă și revin cu un mesaj în care se solicită suplimentar altă sumă de bani, respectiv 2000 de RON, mesajul-capcană fiind următorul: «Îmi pare rău că te deranjez din nou, nu ai putea să transferi încă 2000 acolo? Am calculat greșit puțin, îți voi returna totul mâine»”, se mai arată în postarea DNSC.

Recomandările DNSC

– Gândiți logic, citiți cu atenție când primiți un mesaj și nu acționați în grabă.

– Nu dați click pe link-uri din mesaje text de la surse necunoscute. Nu apelați numere de telefon primite și nu răspundeți la astfel de mesaje suspecte.

– Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS.

– Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să efectuați plăți în regim de urgență.

– Verificați asocierea dispozitivelor și ștergeți toate dispozitivele asociate.

– Activați autentificare în doi pași (2FA), pentru a adăuga încă un nivel de securitate contului.

Ce să faceți dacă ați fost victima unui atac de tip smishing

– Dacă aveți în continuare acces la cont, accesați secțiunea Settings (Setări/Configurări), apoi selectați ‘Linked Accounts’ (Dispozitive asociate) și eliminați din listă dispozitivele necunoscute, apoi activați autentificarea în doi pași (2FA), dacă nu ați făcut-o deja.

– În cazul în care nu mai aveți acces la cont, va fi necesară contactarea Centrului de Ajutor pentru a face pașii necesari recuperării contului. Echipa DNSC a pus la dispoziție publicului larg și un ghid dedicat securizării și recuperării principalelor conturi social media, pe care îl puteți accesa și descărca de pe site-ul DNSC.

– Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau de autentificare la contul dvs. sau dacă ați efectuat o plată către atacatori.

– Notificați pe căi diferite persoana a cărei identitate este folosită pentru a ajuta la soluționarea cât mai rapidă a confuziei generate de fraudă.

– Imediat ce v-ați recuperat accesul la cont, trimiteți un mesaj persoanelor care au primit mesaje nesolicitate din partea atacatorilor din contul dvs., pentru a evita să cadă la rândul lor în capcană.

– Contribuiți la propagarea informațiilor de conștientizare în acest caz! Cu cât mai mulți utilizatori sunt informați despre acest scenariu de atac, cu atât mai mic va fi numărul de potențiale victime.

– Raportați incidentul către DNSC (prin platforma PNRISC sau la telefon 1911) și către Poliția Română (petiț[email protected]) în cazul în care ați suferit pagube financiare.

– Antrenați-vă pentru a evita principalele amenințări din mediul online pe site-ul proiectului național de conștientizare sigurantaonline.ro.

Citește și: DNSC avertizează asupra unor înșelătorii prin mesaje trimise în numele Poștei Române

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu