Lucrarile platite din bani publici, visul oricarei societati private. Tot ce vine de la stat e sigur si, foarte important, extrem de rar esti intrebat daca ai executat lucrarea bine sau prost. Daca purcoiul de bani incasat se reflecta in realitate. Daca nu cumva ai mai uitat o raba de nisip pe aici, cativa metri de conducta dincolo. Asta e farmecul la stat. Esti verificat din birou. Se semneaza niste procese-verbale de receptie prin telefon si totul se termina la spritul unde se achita comisionul.
XS Sud Company Baia Mare face parte dintre societatile care au acaparat o buna parte a banilor din judetul Maramures destinati intretinerii drumurilor, fara sa execute lucrarile pe care le-a licitat in primavara anului trecut. In aprilie 2009, conducerea Consiliului Judetean Maramures (CJ) anunta castigatorii licitatiilor pentru intretinerea drumurilor judetene.
Contracte de peste un milion euro. Doua dintre firmele participante au inghitit tot. SC Drumuri si Poduri SA Maramures si XS Sud Company, firma de casa a presedintelui tuturor, Mircea Man. Valoarea totala a contractelor incheiate este de aproximativ 52 miliarde lei vechi, dintre care 34,5 miliarde au revenit Societatii Drumuri si Poduri, iar 17,5, Societatii XS Sud Company. Bani frumosi, insa lucrari de proasta calitate sau inexistente.
O scurta incursiune pe cateva dintre drumurile din judet e suficienta pentru a vedea ce si cum au muncit angajatii XS Sud Company. Din cei 264 de km de carosabil pe care ar fi trebuit sa-i intretina, societatea a lasat pe dinafara foarte multe sectoare de drum. Elocvente sunt, asa cum se poate observa in galeria foto atasata, si care nu necesita multe comentarii, urmatoarele drumuri judetene: cel care face legatura cu satul Berchezoaia; cel care leaga localitatea Coas de drumul judetean cel mai apropiat; drumul Copalnic Manastur – Preluca Veche.
Cratere imense in asfalt, portiuni intregi unde asfaltul s-a dus de mult timp si s-a ajuns la stratul de pietris, santuri infundate, acostamente ca vai de mama lor. Vazand starea in care se alfa drumurile respective, foarte circulate de cei din zona, pare incredibil faptul ca judetul plateste o firma pentru a le „intretine” in modul acesta.
Ce a uitat Oniza sa faca. Contractul de 17,5 miliarde incheiat de Consiliul Judetean cu XS Sud Company prevede lucrari de „plombare”, covoare asfaltice scurte, executare marcaje, intretinere poduri si podete, acostamente si santuri, iar pe drumurile cu dale, executarea rosturilor dintre placile de beton.
Comparand modul in care arata drumurile cu lista de lucrari, aceasta din urma pare cu totul ridicola. Nu la fel de ridicola este si suma de bani incasata pentru astfel de lucrari de bataie de joc la adresa maramuresenilor. Ori poate de la inaltimea masinii marca Audi Q7, alb, avand pe placuta de inmatriculare initialele XSS, administratorul Oniza, sau Ioan Balta, pe numele sau de buletin, nu remarca numarul si adancimea gropilor pe care uita sa le acopere. Asta ca sa nu mai spunem despre celelalte lucrari, de care a auzit doar la semnarea contractului.