Senatorii au avizat favorabil propunerea legislativă privind îmbunătățirea siguranței rutiere prin limitarea circulației pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Din Expunerea de Motive la acest proiect de lege aflăm că „intervenţia legislativă este necesară deoarece numărul total de accidente produse de maşini cu volanul pe dreapta depăşeşte 10% din totalul accidentelor pe an. Coliziunile sunt frontale iar posibilitatea de evitare este nulă din cauza lipsei de vizibilitate a şoferilor acestor maşini”.
„Regatul Unit al Marii Britanii a părăsit Uniunea Europeană la data de 31 ianuarie 2020, iar până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare perioada de tranziţie. Acest lucru permite României să interzică circulaţia pe drumurile publice a automobilelor care au volanul pe dreapta. Potrivit unor statistici ale Registrului Auto Român, în România au fost aduse peste 29.000 maşini cu volanul pe dreapta în anul 2018 şi peste 20.000 maşini în anul 2019. Toate aceste maşini provin din Marea Britanic si Irlanda. In ceea ce priveşte accidentele în care au fost implicate maşini cu volanul pe
dreapta, majoritatea au fost produse de conducătorii acestor autovehicule. Statistica este înfiorătoare: în 2018 – 102 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 28 de persoane şi 106 rănite grav, în 2019 – 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane şi 88 rănite grav”, precizează inițiatorii acestui proiect de lege aflat acum în atenția deputaților.
Mai trebuie spus că sunt exceptate autovehiculele de interes istoric şi autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curăţenie stradală).
Dragoș HOJDA