La finalul celui de-al doilea sezon estival cu mai puţini vizitatori şi venituri mai mici, Veneţia se pregăteşte pentru un moment în care va redobândi titlul de una dintre principalele destinaţii turistice ale lumii, transmite Bloomberg, informează AGERPRES.
Însă, dacă edilii Veneţiei vor avea câştig de cauză, eventuala revenire la normalitate după pandemie nu va include obişnuitele „hoarde” de turişti care petrec o singură zi în oraşul canalelor.
Locuitorii Veneţiei se plâng de mult timp de vizitatorii care stau doar o zi şi cheltuiesc puţin în oraşul lor, aglomerează laguna şi canalele şi agravează problemele de mediu.
Acum, după două sezoane turistice afectate de pandemie, edilii oraşului speră că locuitorii sunt gata pentru o schimbare radicală a politicii în domeniul turismului. Anul viitor, autorităţile locale intenţionează să introducă un sistem de rezervări pe bază de taxă pentru vizitatorii care nu stau peste noapte în Veneţia. Susţinătorii acestui plan susţin că datele care vor fi colectate prin acest proiect vor permite edililor să se pregătească mai bine pentru perioadele cu un aflux mare de vizitatori, cum este carnavalul anual, dar şi să îmbunătăţească infrastructura de la transport şi prezenţa poliţiei.
Veneţia, care în acest an va sărbători 1.600 de ani de la înfiinţare, colectează deja informaţii de pe urma traficului pe reţelele de telefonie mobilă şi a camerelor video de supraveghere, utilizând o nouă cameră de control care a fost finanţată, parţial, de Uniunea Europeană. Astfel, municipalitatea poate urmări viteza de deplasare a ambarcaţiunilor cu motor şi chiar şi a gondolelor. De asemenea, poate grupa pe naţionalitate vizitatorii şi urmări deplasarea lor de la un obiectiv turistic la altul.
„Adăugarea unui sistem de rezervări ne va da o imagine completă a sosirilor în avans şi ne va permite să ne organizăm în consecinţă”, susţine Simone Venturini, un consilier local din Veneţia, responsabil cu gestionarea turismului.
Venturini a recunoscut faptul că o consecinţă a noului sistem ar putea fi o experienţă turistică mai scumpă şi deci mai puţin democratică, dar susţine că „Veneţia trebuie savurată.
„Este important să stai câteva zile şi să trăieşti în acest oraş”, a adăugat el.
Însă, noile măsuri care să îi oblige pe vizitatori să plătească pentru a putea intra în oraş ar putea fi contestate de Comisia Europeană, avertizează Marco Gasparinetti, un ales local, care se opune planurilor administraţiei conduse de primarul conservator Luigi Brugnaro.
„Este discriminator să îi taxezi pe vizitatori în funcţie de locul în care vin”, spune Gasparinetti.
Mulţi vizitatori străini stau o singură zi sau chiar nu rămân peste noapte în Veneţia în circuitele lor turistice, în timp ce mulţi localnici din regiunea Veneto fac în mod frecvent vizite de o singură zi în oraş. „Este o metodă poliţienească de a-i taxa pe turiştii care dorm în afara oraşului”, spune Gasparinetti.
Cu toate acestea, susţinătorii planului spun că taxele vor fi nominale, cu posibile reduceri în perioada extra-sezon. „Obiectivul nu va fi strângerea de bani”, subliniază Venturini.
Chiar dacă unii veneţieni care se bazează pe veniturile generate de pe urma turiştilor sunt îngrijoraţi cu privire la schimbare, toată lumea este de acord că trebuie făcut ceva pentru a proteja Veneţia de un turism exagerat.
„Poate părea paradoxal să vorbeşti despre reducerea turismului în aceşti ani dificili, însă Veneţia nu este Disneyland şi avem nevoie de unele limite cu privire la acces şi de o anumită contribuţie din partea turismului de tip ‘hit-and-run’ (dă lovitura şi fugi – n. r.)”, spune Daniele Minotto, vicepreşedintele Asociaţiei Hotelierilor Veneţieni.
În 2019, Veneţia a generat venituri de 1,5 miliarde de euro din turism, iar 30% au provenit de la vizitatorii de o zi, chiar dacă această categorie a reprezentat 70% din numărul total al vizitatorilor. Încercarea de a răspunde la acest dezechilibru „nu este o chestiune ce ţine de clasa socială”, ci o modalitate de a-i ajuta pe antreprenori şi a îmbunătăţi oferta turistică a Veneţiei, susţine Daniele Minotto.
Însă, precedentele încercări de a percepe o taxă la intrarea în oraş s-au lovit de obstacole juridice. Un plan din 2019 a fost contestat în tribunal de firma belgiană Interparking SA, care a susţinut că proiectul este similar cu dubla impozitare.