Garda Națională de Mediu a demarat de la 1 martie controale în toată ţara pentru a verifica conformarea agenţilor economici la obligaţia de înscriere în baza de date a SGR până la data de 28 februarie, termenul limită până la care producătorii, importatorii şi comercianţii de produse care fac obiectul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR) aveau obligaţia de a se înscrie în platforma SGR (www.returosgr.ro). a expirat pe 28 februarie 2023.
„Potrivit companiei RetuRO, administratorul SGR, până la data de 28 februarie, peste 55.000 de operatori economici şi-au activat conturile de utilizatori în platforma online. Dintre aceştia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege. Controlul demarat astăzi de GNM va continua până la finalul lunii martie şi îi vizează pe operatorii economici care nu au respectat obligaţiile prevăzute de HG 1074/2001. Conform aceluiaşi act normativ, nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă se sancţionează cu amendă cuprinsă între 20.000 şi 40.000 de lei.
Într-o primă fază, în cazul în care vor constata nerespectarea obligaţiei de înscriere, comisarii GNM vor emite avertismente şi vor impune conformarea operatorului economic în maxim 30 de zile. După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat şi, în cazul în care vor constata în continuare neconformităţi, vor aplica sancţiunile prevăzute de lege.
Le recomandăm tuturor operatorilor economici – producători/importatori şi comercianţi de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l) – care se află încă în stadii intermediare de înregistrare, dar şi celor care încă nu s-au înregistrat, să parcurgă de îndată toţi paşii necesari pentru a finaliza procedura de înregistrare. Este important ca, la momentul controlului comisarilor de mediu, procedura să fie finalizată, chiar dacă aceasta a fost iniţiată după termenul de 28 februarie. De asemenea, obligaţia de înscriere rămâne valabilă inclusiv pentru toţi operatorii economici vizaţi care îşi încep activitatea după 28 februarie 2023”, precizează Garda de Mediu.
Maramureșenilor li se reamintește că SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate uşor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.
Înregistrarea OBLIGATORIE în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
Dragoș HOJDA