Maramureșenii care au beneficiat de servicii medicale în străinătate și care nu fac dovad calității de asigurat pot fi chemați în judecată de Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș. Anul trecut au existat destule situații de acest gen, prejudiciul fiind recuperat, conform legii, de la persoana care a beneficiat de aceste servicii medicale.
„În cursul anului 2022 am avut pe rolul instanțelor de judecată 51 de dosare, din care 26 au fost soluționate definitiv. Fie au fost acțiuni în calitate de reclamant – CAS Maramureș, fie în calitate de parat. adică am fost acționați noi în judecată. Putem aminti că am avut în plus, față de cele 51 de dosare, și 9 dosare penale, din care au fost finalizate 7, iar 2 le mai avem în curs.
Am avut anul trecut două cauze și la Comisia de Arbitraj, deoarece în contractul de natură civilă încheiat între noi și furnizorii de servicii medicale există o clauză expresă, în care se precizează că litigiile se soluționează fie la Comisia de arbitraj, fie la instanța de judecată. Multe dintre litigii au fost de natură civilă deoarece contractele noastre cu furnizorii sunt de natură civilă, am avut acțiuni pe răspundere contractuală, respectiv delinctuală, adică acele acțiuni inițiate de noi în recuperarea prejudiciilor de la persoanele fizice. Adică persoanele care au solicitat cardul european de asigurări de sănătate, la momentul respectiv erau asigurate, iar ulterior au omis să rămană în situația de asigurat, respectiv și-au pierdut calitatea de asigurat, dar totuși, știind acest lucru, au solicitat și beneficiat de servicii medicale în UE și spațiul Schengen.
Noi plătim prestatorului de servicii din străinătate, dar recuperăm prejudiciul de la persoana în cauză. Am avut litigii pe segmentul de concedii medicale, aici am avut contestații. Am fost chemați în judecată pe recuperare concediu risc maternal, persoane fizice care nu aveau calitaatea de salariat, toate acestea fiind soluționate favorabil pentru instituție”, a declarat jurist Claudia Ganea, purtător de cuvant CAS Maramureș, pentru ziarmm.ro.
Tot anul trecut au existat plangeri și la procesele verbale de contravenție care au vizat contestarea procesului verbal prin care organul de control al CAS Maramureș a sancționat angajatorul, la sesizarea angajatului, pentru neplata drepturilor aferente concediilor medicale: „Am avut contestații legate de măsurile din rapoartele de control întocmite de echipele de control ale CAS MM la furnizorii de servicii medicale, fiind contestate măsurile din acel raport. Am avut acțiuni în instanță din partea unor persoane care doreau recuperarea unor servicii medicale care le-au solicitat în UE și la furnizori privați, servicii care exced cadrului normativ”.
Dragoș HOJDA