Autoritățile vor schimbarea Codului Silvic și săptămâna viitoare sunt programate primele dezbateri pe acest subiect, prima fiind în 21 august. În Noul Cod Silvic, așa cum apare în proiectul de ordin, vom avea pedepse mai mari pentru hoții de lemne, respectiv vor apare două noi infracțiuni. Cei care dau date false în SUMAL riscă închisoarea de la 1 la 5 ani, respectiv o altă noutate este cea privind cantitatea de lemn de la care se va considera infracțiune și anume 20% din cantitatea declarată.
Potrivit acestui proiect de ordin, s-a realizat o descriere clară a terenurilor din fondul forestier național, în care, pe lângă terenurile cu destinație forestieră au fost incluse și terenurile cu alte destinații, existente în amenajamentele silvice la data de 1 ianuarie 1990, în scopul armonizării cu elementele de gospodărire a teritoriului, apare folosința agrosilvică – a) terenurile acoperite cu arbori care ating o înălțime minimă de 5 m la maturitate în condiții normale de vegetație, cu o consistență mai mare sau egală cu 0,1, pe o suprafață de minim 0,5 ha, terenuri pe care sunt instalate perdelele forestiere de protecție din arbori care ating o înălțime minimă de 5 m la maturitate în condiții normale de vegetație, terenuri pe care sunt instalate jnepenișuri și terenuri pe care se înființează plantații forestiere prin diferite programe naționale și locale, dacă aceste programe nu prevăd includerea în Fondul Forestier Național.
Proiectul ar urma să reglementeze clar obligațiile și drepturile proprietarilor de terenuri forestiere, diferența pentru micile (până la 10 ha) și marile proprietăți forestiere (peste 10 ha), se reglementează situațiile în care proprietarii se găsesc în imposibilitatea achitării pazei și serviciilor minimale. Contractul de pază și serviciile silvice minimale constituie titlu executoriu și conțin clauze referitoare la garanții contractuale în favoarea prestatorului pentru plata remunerației prevăzută în contract. Dacă nu este cunoscut proprietarul terenului din FFN, suprafețele se preiau în pază de către ocolul nominalizat, în baza dispozițiilor art. 31. S-a instituit procedura în situația în care proprietarul terenurilor din FFN este executat silit, fiind în imposibilitate de plată a contravalorii contractului de pază.
Alte noutăți avute în vedere- posibilitatea pentru unitățile administrativ-teritoriale care dețin terenuri cu vegetație forestieră din afara FFN, să poată angaja personal silvic, care să realizeze lucrările silviculturale în aceasta vegetație forestieră, apare obligația pentru proprietarii/admistratorii de fond forestier de soluționare a ocupațiilor evidențiate ca atare în amenajamentele silvice prin demararea procedurilor pe cale judiciară pentru soluționarea ocupațiilor ,, în termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, respectiv de la data evidențierii în amenajamentul silvic, administratorii terenurilor din FFN sunt scutiți de taxele judiciare de timbru pentru demersurile judiciare realizate”, se instituie dreptul de preempțiune al statului la cumpărarea terenurilor din FFN ale altor proprietari.
La art. 57 se reglementează limitarea fragmentării terenurilor din FFN.
Se reglementează accesul public pedestru în păduri, astfel: “Accesul persoanelor pe terenurile din FFN se realizează pe propria răspundere a acestora și fără a se produce prejudicii. În pădurile proprietate publică este permis accesul pedestru al persoanelor.
În pădurile proprietate privată este permis accesul pedestru al persoanelor doar pe trasee şi poteci marcate în acest sens, stabilite în condițiile legii”, se reglementează o nouă modalitate de pază a fondului forestier – paza se organizează prin personal propriu și/sau prin structuri specializate conform reglementărilor specifice în domeniu privind paza bunurilor, în conformitate cu rezultatele evaluării proprii la risc. Administratorii de fond forestier ar urma să fie obligați să instaleze sisteme de monitorizare video cu arhivare pentru o perioadă de minim 30 de zile.
Cel mai important lucru este însă cel privind pedepsele care se vor aplica de acum înainte celor care sunt prinși cu lemn furat, mai exact sunt reglementate faptele care pot fi încadrate ca infracțiuni privind circulația materialelor lemnoase: „Constituie infracțiune și se sancționează cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă introducerea pe piață de materiale lemnoase fără certificarea provenienței în condițiile prevăzute de lege, constituie infracțiune și se sancționează cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă sau introducerea pe piață de materiale lemnoase provenite din arbori tăiați fără drept sau din alte locații decât cele certificate în sistemul informațional integrat, constituie infracțiune și se sancționează cu închisoare de la un an la 5 ani sau amendă deținerea în depozite sau în depozite temporare de către operatorul economic sau comerciant a unui volum de materiale lemnoase la care diferența dintre volumul stocului scriptic și volumul stocului fizic depășește 20% din stocul scriptic, dar nu mai puțin de 10 metri cubi la momentul constatării faptei”.
În plus, va constitui infracţiune şi va fi sancţionată cu amendă sau cu închisoare de la un an la 5 ani transportul unui volum de peste 10 mc materiale lemnoase cu un mijloc de transport fără aviz de însoțire, transportul repetat fără aviz de însoțire, de materiale lemnoase în volum mai mic de 10 metri cubi/mijloc de transport, dar care, cumulat într-o perioadă de 30 de zile de la constatarea precedentă, depășesc 10 metri cubi, dar și transportul de materiale lemnoase cu aviz de însoțire pentru care diferența dintre volumul înscris în avizul de însoțire și volumul constatat cu ocazia controlului este mai mare de 10 mc.
Dragoș HOJDA