Banii europeni vor ocoli școlile cele mai dezavantajate din România, aceste unități școlare fiind excluse de la șansa de a fi sprijinite cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru a-și diminua decalajele. O spun cei de la Asociația Human Catalyst, caresubliniază faptul că metodologia avută în vedere de Ministerul Educației pentru a selecta școlile în care se va investi prin PNRAS, omite 112 dintre cele mai defavorizate școli din țară”.
„De asemenea, studiul scoate în evidență situații concrete, care susțin o serie de temeri întemeiate că finanțarea destinată reducerii abandonului școlar nu va ajunge acolo unde este cea mai mare nevoie. Față de aceste dovezi au reacționat solidar cu Asociația Human Catalyst și mai ales cu elevii vulnerabili din școlile dezavantajate, într-o mobilizare rar întâlnită ca dimensiune, ONG-uri din toată țara: Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Elevilor din Maramureș, Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Fepal – Federația părinților și aparținătorilor legali din România, Centrul Romilor Amare Rromentza și Asociația „Ține de Noi” – reprezentând deopotrivă elevi, părinți, comunități de romi, profesioniști din servicii sociale și din educație – însumând 250 de organizații”, precizează Asociația.
Maramureșul figurează în topul celor 750 de școli dezavantajate din țară cu un număr de opt unități școlare, cele mai multe fiind chiar din municipiul reședință de județ. Este vorba despre Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” Baia Mare, Școala Gimnazială „Petre Dulfu” Baia Mare, Școala Gimnazială „Petofi Sandor” Coltău, Școala Gimnazială Sălsig, Școala Gimnazială „Florea Mureșanu ” Suciu de Sus, Școala Gimnazială Ardusat, Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri ” Baia Mare și Școala Gimnazială „Victor Babeș” Baia Mare.
Delia Grigore, președinta Centrului Rromilor Amare Rromentza, spune: „Privim cu îngrijorare lista celor mai dezavantajate școli din țară și constatăm că sunt preponderente în această categorie, tocmai școlile cu procente mari de elevi romi, din comunitățile sărace de romi în care noi lucrăm în toată țara. Este total inacceptabil ca selecția PNRAS să nu ia în considerare criteriul identificat ca fiind printre cele cu influența cea mai mare asupra calității educației și a eșecului școlar – elevii romi din comunități vulnerabile cu grad înalt de marginalizare”.
FOTO Human Catalyst
Dragoș HOJDA