- Publicitate -
Ad imageAd image

Radu Ardelean, despre mutarea Gării, drum rapid către Ferneziu sau soluțiile pentru pungile de sărăcie din oraș

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Ziarmm.ro a stat de vorbă până acum cu o parte dintre consilierii locali legat de modul cum văd ei dezvoltarea acestui oraș. Imediat se împlinesc patru ani de mandat ca și aleși locali, iar fiecare vede lucrurile diferit. Ceea ce este și normal, până la urmă. De data aceasta am stat de vorbă cu Radu Ardelean, un om care a petrecut 11 ani în străinătate, a văzut cum se fac lucrurile acolo și care spune un lucru – Baia Mare trebuie să știe ce vrea să devină până la urmă – un oraș turistic, un oraș care să atragă IT-iștii, un oraș care să aibă parcuri industriale, să atragă agenți economici mari etc.

„Din punct de vedere al dezvoltării orașului, eu cred că în primul rând ar trebui să fie o discuție cu societatea civilă, tot ce înseamnă specialiști din diferite domenii și să ne alegem un obiectiv. Cred că Baia Mare trebuie să își găsească o direcție, adică să vedem exact încotro vrem să mergem. Astăzi, în funcție de ce avem noi ca și resurse naturale, ca și poziție geografică, trebuie să ne fixăm un obiectiv. Nu cred în orașele acestea care se ocupă de toate, le au pe toate. Eu cred că trebuie să ne decidem dacă vrem să fim un oraș industrial, vrem să fim un oraș turistic, poarta de intrare către Maramureș, să ne gândim să fim un oraș de loisir pentru firmele de IT, să prefere să stea aici… Acel plan strategic de dezvoltare ar trebui revăzut și să ne gândim unde am avea să fim peste 15-20 de ani. Și să ne ținem de el. Odată ce ne-am stabilit obiectivul, să începem să ne facem politicile în acea direcție. Era la un moment dat ceva legat de acele industri creative, idee foarte bună, de altfel. Am fost un oraș minier și totuși am produs foarte multă artă. Am fost un oraș industrializat, dar avem foarte mult verde. Sunt multe zone care astăzi sunt inerte, în sensul că nu se face nimic cu ele, sunt proprietăți private, dar ar trebui văzut dacă nu cumva municipalitatea ar putea intra în posesia lor. Sau cel puțin să le valorifice sau să îi ajute pe proprietari să le valorifice. Aici mă gândesc la Phoenix, Cuprom, la toate aceste spații care azi sunt niște enclave moarte în interiorul orașului.

Se discută foarte mult cu proprietarii acestor terenuri, eu fiind și în comisia de negociere. Cei de la Phoenix doresc să vândă, dar la prețuri exorbitante. Municipalitatea să cumpere acum un teren de genul acela nu știu cât este de avantajos, ar trebui acolo o decontaminare, noi ca UAT putem accesa fonduri pentru acest lucru, ori ei, ca proprietari privați, mai greu. Și aici e oarecum blocajul. Ei cer prețuri foarte mari, noi suntem dispuși să oferim mai puțin, pentru că avem cheltuieli ulterioare. Nu trebuie statul neapărat să fie prezent în economia de piață, noi să cumpărăm terenurile și noi să le dăm mai departe. Un parc industrial ar fi de ajutor pentru Baia Mare, dar am trebui să ținem cont de marii angajatori din zonă, cum este Aramis-ul. Aceste zone ar trebui să le brăzdăm cu niște bulevarde, astfel încât să deschidem accesul către parcele. O problemă a Băii Mari este că nu avem multe terenuri ale noastre, pe care să ne dezvoltăm.

Un alt aspect de care ar trebui să ținem cont în dezvoltarea orașului este cel legat de reorganizarea administrativ-teritorială. Până la urmă, într-un fel sau altul, că se vrea, dar mai mult nu se vrea, aceasta va avea loc. Nu este normal să avem atâtea primării în rază de 10 km, cu tot cu aparate de specialitate. Probabil că la un moment dat Baia Mare va fi mai mare decât este azi”, a spus Radu Ardelean.

Toată lumea știe că o șansă pentru Baia Mare, ca și dezvoltare, ar putea fi turismul. Doar că nu știm să îl facem ca și alții. În opinia consilierului local, „Baia Mare ar putea deveni un oraș turistic, putem specula aceste lucruri și se pot face multe. Ne ajută acum și aeroportul, că văd că se dezvoltă, sperăm să crească și mai mult și să avem turiști. Am stat 11 ani în străinătate, am văzut cum se face turism. Ceea ce noi azi considerăm banal în Baia Mare, pentru alții ar putea fi foarte apreciat de alții. Faptul că mai poți găsi o mâncare bună, naturalețea lucrurilor, că poți merge la piață, că ești aproape de natură, toate acestea sunt apreciate în străinătate și ne pot aduce turiști”.

„Strict legat de centrul vechi al orașului, din punct de vedere arhittectural nu mi se pare că centrul vechi ar avea clădiri foarte importante, cu o valoare foarte mare. Dar are totuși o amprentă care ar trebui păstrată, e până la urmă identitatea orașului. Ceea ce a fost. Am putea folosi realitatea virtuală, scanând un cod cu telefonul să vezi cum arătau clădirile altădată etc. Se poate dezvolta centrul vechi foarte mult, tehnologiile ne ajută. Centrul vechi l-aș putea vedea doar pietonal, dar trebuie rezolvată cumva problema traficului. Ar trebui dezvoltată cumva și piața din spate, e important ce va fi cu cinema Minerul, unde eu văd o altă abordare. Eu ca și propunere, pentru această clădire, Minerul, am văzut-o ca și un mall cultural, o zonă unde să fie mici săli cu filme de autor, mici cafenele, ceainării, coffee zone, o zonă culturală, respectiv o sală de concerte pentru muzică clasică”.

Baia Mare are și probleme sociale. Pungile de sărăcie încă există, deși s-a vorbit de mutarea acestor oameni în containere. Nu s-a întâmplat nimic din ce s-a tot vorbit, spre nemulțumirea băimărenilor: „Când vorbim de pungile de sărăcie, atunci ar trebui să avem o imagine de ansamblu. Să știm cîți oameni sunt în acele zone. Pe Craica sunt undeva la 900 de persoane, pe Pirită sunt aproximativ 240 de persoane, în jur de 500-600 la Cuprom, dar mai e zona Ferneziu. Aceste persoane se poziționează tot timpul pe proprietăți private sau care nu sunt în administrarea noastră. Pe Craica sunt pe calea ferată, adică Ministerul Transporturilor. Ar fi o idee să cerem concesionarea acelei căi ferate până în Ferneziu și la un moment dat să ne gândim la un drum rapid care să înceapă de la Gară și să meargă până în Ferneziu”.

„Un alt proiect al meu a fost mutarea Gării. Gara acum 50de ani era lângă actualul sediu al PSD de pe fostul Bulevard București. Am zis să o mutăm către Dedeman, am avea și Bulevardul Vestului sau cum s-o numi el, de la Dacia Service la Dedeman, am elibera tot ce înseamnă gară, zona ar putea fi regândită. În momentul în care Căile Ferate ne dau nouă acel tronson, noi deja putem face lucrări acolo. Ar dispărea Craica și alte zone. Dosare de social sunt undeva la 200, dacă nu mă înșel. Ar trebui să îi introducem pe piața forței de muncă pe acești oameni. Ce vrem? Să aducem străini sau să îi formă pe acești oameni? Având experiența din Occident, trebuie să ne gândim dacă investim în oamenii aceștia sau aducem pur și simplu din alte zone. Legat de Cuprom, se va obține o prelungire a termenului, respectiv vorbim de o pre-formă de negociere. Eu nu voi accepta niciun compromis, dar eu personal cred că va urma o ofertă de vânzare. La un moment dat s-au gândit niște containere, au fost studii, SF-uri. Dar problema e unde amplasăm aceste containere. Pentru că în momentul în care ar apărea un zvon că aceste containere vor ajunge într-o anumită zonă, respectivul cartier ieșea în stradă. Nimeni nu vrea un astfel de cartier, da trebuie să fim atenți să nu se facă ghetouri. Adică un mare cartier unde nu mai intră nimeni. Sau să fie distribuiți acești oameni pe raza întregului oraș, lucru care s-a făcut în alte state și a dat rezultate această abordare. Chiar și containere sau locuințe sociale, eu le-aș vedea cu o perioadă determinată de timp. Nu mi se pare corect să ajutăm acești oameni, dar să nu se aplecăm atenția și asupra acelora care lucrează poate exact ca și ei, cu un salariu minim pe economie, da își plătesc singuri taxele și impozitele. Sunt de acorrd să ajutăm aceste persoane, dar pe o perioadă determinată. Nu vrea nimeni să arunce în stradă acești oameni, dar trebuie să ținem cont și de ceilalți”.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
- Advertisement -
4 Comments