Romanii vor putea cumpara si motociclete prin Rabla 2020 iar aceia care vor achizitiona un autovehicul electric nu vor putea vinde bunul pentru o perioada de cel putin un an, a anuntat marti, ministrul demis al Mediului, Apelor si Padurilor, Costel Alexe, informeaza AGERPRES.
Programele Rabla Clasic si Rabla Plus vor avea, in acest an, un buget total de 545 de milioane de lei, din care 140 de milioane de lei doar pentru achizitia de masini electrice sau hibrid plug-in.
„Pentru Rabla Clasic investim un buget mai mare decat anul trecut, 405 milioane de lei. Aceasta suma ne va permite sa crestem la 60.000 numarul masinilor uzate pe care le vom scoate din trafic. Romanii care vor sa fie pe lista celor 60.000 de beneficiari trebuie sa stie ca valoarea primei de casare ramane la 6.500 de lei, aproximativ 1.350 de euro. Aceasta prima poate sa creasca cu inca 1.000 de lei daca masina nou cumparata se inscrie in pragul de emisie de 96 grame de CO2. Am introdus un ecobonus nou in Rabla Clasic, valoarea lui fiind de 1.000 de lei adaugati la prima de casare, ce se poate cumula cu prima de casare in cazul in care masina noua cumparata este una cu sistem GPL, mult mai putin poluanta cu mediul inconjurator. Noutatile nu se opresc aici. Am decis inclusiv cresterea ecobonusului pentru masinile hibride conventionale, cele care nu se incarca la priza, de la 1.700 de lei la 2.500 de lei”, a spus Alexe.
Acesta a mentionat, totodata, ca pentru cumpararea unei motociclete prin Programul Rabla Clasic, valoarea voucherului va fi de 3.500 de lei, in schimbul casarii unui autovehicul uzat.
„Suma maxima care poate fi decontata din costurile unei masini prin Rabla Clasic este de 2.000 de euro in cazul in care masina noua respecta regulile a doua ecobonusuri. De exemplu, daca un roman va alege sa cumpere o masina hibrid conventionala cu un grad de emisie de 96 de grame de CO2 i se va deconta din costul total al masinii 2.000 de euro. Cu alte cuvinte, ecobonusurile vor putea fi combinate intre ele si adaugate la prima de casare, asa cum am explicat. Rabla Clasic mai vine cu o noutate: posibilitatea de a achizitiona motociclete. Este pentru prima data cand vom face acest lucru si speram ca vom satisface dorinta a foarte multi romani care au asteptat aceasta noutate. Si in acest caz, trebuie casat un autovehicul vechi. Prima de casare pentru motociclete este de 3.500 de lei. De ce 3.500 de lei ? Pentru ca vrem sa fie echitate intre cumparatorii de masini si cei de motociclete. Daca la masini decontam in jur de 10% din valoarea autovehiculului nou, am vrut sa pastram aceeasi proportie si la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine decat autovehiculele”, a subliniat ministrul.
In privinta Programului Rabla Plus din acest an, bugetul va creste cu 45% fata de 2019, pana la 140 de milioane de lei, intentia fiind aceea de a stimula folosirea masinilor electrice in traficul urban.
„Programul Rabla Plus, prin care stimulam transportul cu emisii zero sau aproape de zero vine cu noutati. Pentru anul acesta avem cel mai mare buget de cand exista acest program, adica 140 de milioane de lei, crestere de 95 de milioane de lei cat a fost in 2019. Nu intamplator am crescut acest buget, pentru ca vrem cat mai multe masini electrice in traficul urban din tara. Deocamdata, masinile electrice reprezinta mai putin de 1% fata de cele conventionale. Pastram neschimbata cea mai mare prima de casare din Europa pentru masinile electrice, 10.000 de euro pentru full electric si circa 4.500 de euro pentru masinile hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou. Cu bugetul de anul acesta, 2.500 de romani isi pot cumpara masini full electric si 400 de romani hibride plug-in. Practic, ne propunem ca obiectiv sa introducem intr-un an la fel de multe masini hibride si electrice cat au fost introduse in ultimii patru ani, de cand avem Rabla Plus”, a declarat Costel Alexe.
Ministrul de resort a mentionat, totodata, ca persoanele care vor achizitiona un autovehicul electric prin Rabla Plus nu vor avea dreptul ca instraineze bunul pe o perioada de cel putin an an.
„O noutate a programului este de a nu instraina masina cel putin un an. E normal sa ne asiguram ca aceste masini raman in traficul din tara. Aceasta conditie nu exista si tare as vrea sa stiu cate masini din cele 2.500 cumparate in acest program mai sunt in tara. De asemenea, pot fi achizitionate motociclete cu propulsie electrica. Cei care isi doresc un astfel de vehicul, primesc prin AFM 3.000 de lei, adica peste 600 de euro. Daca aleg sa-si caseze un vehicul, poate ajunge sa deconteze 2.000 de euro din pretul acestei motociclete cu propulsie electrica”, a explicat seful de la Mediu.
Pe de alta parte, un alt program ce va fi demarat pe parcursul anului 2020 este cel pentru finantarea achizitiilor de mijloace de transport in comun electrice.
„Continuam si in 2020 sa finantam autobuze si troleibuze electrice pentru orasele din Romania. M-as bucura daca cele 13 administratii, cu care am avut intalniri pe calitatea aerului pentru a gasi solutii mai bune care sa tina poluantii din aer sub control, s-ar interesa de acest program imediat ce-l lansam. As vrea sa va informez ca Ministerul Mediului, prin Administratia Fondului pentru Mediu, investeste in 2020 in transportul in comun din Romania jumatate de miliard de lei, cu aproape 30 de milioane mai mult decat in 2019. Din acest buget pot fi puse in circulatie aproximativ 400 de autobuze si troleibuze electrice. Depindem de cat de repede se vor implica administratiile publice locale din Romania pentru a asigura conditii si un transport public modern si evident nepoluat cetatenilor din judetele pe care le reprezinta”, a sustinut Alexe.
La capitolul infrastructura verde va fi disponibil un buget de 19 milioane de euro pentru instalarea de puncte de incarcare in localitatile si statiunile din tara, respectiv 20 de milioane de euro pentru amplasarea de statii de incarcare pe autostrazi si drumuri nationale.
„Problema transportului cu masini electrice depinde 100% de infrastructura. Problema punctelor de incarcare reduse din tara face ca transportul electric din Romania sa se dezvolte cu incetinitorul. Avem anul acesta un buget de 19 milioane de euro pentru infrastructura verde din localitatile si statiunile din Romania, iar daca primariile se misca bine si repede putem instala pana la 1.000 de puncte de incarcare doar in 2020. Vreau sa declansam cea mai mare reforma a infrastructurii verzi din Romania.
Venim anul acesta si cu un program in premiera: statii de incarcare pe autostrazi si drumuri nationale. Am primit deja acordul Comisiei Europene pentru acest program si investim pe aceste rute aproape 20 de milioane de euro in mod special pe coridorul european. Prin acest program putem finanta alte o mie de puncte de incarcare. Practic, ar trebui ca intr-o perioada foarte scurta de timp fiecare benzinarie, fie ca se afla pe autostrazi sau pe drumurile nationale sa aiba puncte de incarcare pentru masinile electrice, pentru ca astfel vom reusi sa dam un semnal populatiei sa faca transferul de la masinile pe diesel sau benzina la cele electrice, mult mai putin poluate. Romania trebuie si poate fi traversata cu o masina electrica de la un capat la altul al tarii. Abia atunci vom putea convinge populatia sa circule cu masini zero emisii”, a apreciat ministrul Mediului.
Demnitarul a anuntat, in acelasi timp, ca Programul Rabla pentru electrocasnice va avea sesiune de finantare si in 2020, cu un buget total de 30 de milioane de lei.
„Programul Rabla pentru electrocasnice va fi si in 2020. Am prevazut un buget de 30 de milioane de lei si estmm ca vom avea in jur de 100.000 de vouchere care vor veni n sprijinul cetatenilor Romaniei. Vom pastra categoriile de echipamente care pot fi achizitionate prin program – aparate frigorifice, masini de spalat rufe, masini de spalat vase, aparate de aer conditionat si televizoare”, conform ministrului de resort.
Ministrul demis al Mediului, Apelor si Padurilor, Costel Alexe, a prezentat, marti, intr-o conferinta de presa, date despre programele ce vor fi derulate in 2020 prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).