Senatorii au avizat favorabil o propunere legislativă privind protecția drepturilor consumatorilor. Din expunerea la motive la acest proiect de lege aflăm că se doreşte să se abgradeze prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privindprotecţia consumatorilor, în sensul modificării regimului sancţionator, precum şi instituirea unor norme disuasive care să protejeze consumatorii la achiziţionarea de produse astfel încât să nu fie afectate viaţa, sănătatea sau interesele economice ale acestora, şi abrogarea acesteia prin emiterea unui nou act normativ care să răspundă exigenţelor de la acest moment.
„Având în vedere dezvoltarea pieţei produselor şi serviciilor din România şi nu numai, se impune modificarea unor definiţii, introducerea de noi prevederi, cum ar fi cazierul comercial, abatere repetată, uzura excesivă, cifră de afaceri. De asemenea, prezentul act normativ îşi propune introducerea şi obligativitatea operatoriilor economici de a acorda despăgubiri consumatorilor pentru pagubele suferite, inclusiv pentru cele colaterale cuantificabile, pe baza documentelor doveditoare menţionate în cadrul procesului – verbal de constatare a contravenţiei, având în vedere
faptul că, în prezent, operatorii economici pot acoperi o parte din prejudiciu, însă acest fapt este îngreunat de un proces anevoios, deşi prejudiciul îndeplineşte toate condiţiile pentru a putea fi acoperit. Se instituie obligaţia pentru operatorii economici de a răspunde reclamaţiilor consumatorilor în maximum 48 de ore, de la primirea acestora.
În cadrul actului normativ se prevede posibilitatea remedierii încălcărilor asupra tuturor produselor/serviciile operatorilor economici, astfel abaterile acestora trebuie remediate pentru întreg portofoliul de consumatori dar şi prin repararea prejudiciului creat acestora. Operatorii economici sancţionaţi pentru abaterile ce afecteaza viaţa şi sănătatea sau securitatea consumatorilor vor fi consemnaţi în cazierul comercial pentru o perioadă de 3 ani de la data rămânerii definitive a actului de control. Cu privire la perioada de promoţii, a fost constatat faptul că nu se specifica în mod clar perioada desfăşurării acestora, s-a dat naştere la interpretări şi controverse, finalizate
de cele mai multe ori în instanţele de judecată. Toate acestea, în detrimentul consumatorilor, care nu au fost informaţi complet, corect şi precis”, se precizează în respectiva propunere legislativă.
În plus, susțin inițiatorii proiectului de lege, „este imperios necesar a se revizui regimul juridic al contravenţiilor în acord şi în concordanţă cu noile directive ale Uniunii Europene pentru a asigura o mai bună protecţie a consumatorilor. Comercianții vor avea obligaţia de a răspunde reclamaţiilor consumatorilor în maximum 15 zile de la primirea lor, potrivit documentului citat. Proiectul mai vorbește și de faptul că sancțiunile care se vor aplica pentru nerespectarea acestei legi se vor stabili în funcție de cifra de afaceri, fie că vorbim de firme sau de persoane fizice.
Spre exemplu, împiedicarea, sub orice formă sau orice altă modalitate de tergiversare a actului de control, a organelor administraţiei publice însărcinate cu protecţia consumatorilor de a exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor care pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor
ori interesele economice ale acestora constituie contravenţie şi va fi sancționată cu amendă contravenţională de la 20.000 de lei la 60.000 de lei. De asemenea, nerespectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor care, potrivit legii, constituie contravenţie, dacă fapta a avut ca urmare vătămarea sănătăţii sau a integrităţii corporale a mai multor consumatori, se sancţionează cu amendă contravenţională de la 40.000 de lei la 100.000 de lei.
Dragoș HOJDA