Este vorba despre o propunere legislativă privind îmbunătățirea siguranței rutiere prin limitarea circulației pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Inițiatorii acestui proiect de lege spun că „prezenta propunere legislativă propune îmbunătăţirea siguranţei rutiere prin limitarea circulaţiei pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.
Din nota de fundamentare la acest proiect de lege aflăm că intervenţia legislativă este necesară deoarece „numărul total de accidente produse de maşini cu volanul pe dreapta depăşeşte 10% din totalul accidentelor pe an, coliziunile sunt frontale iar posibilitatea de evitare este nulă din cauza lipsei de vizibilitate a şoferilor acestor maşini”.
„În ceea ce priveşte accidentele în care au fost implicate maşini cu volanul pe dreapta, majoritatea au fost produse de conducătorii acestor autovehicule. Statistica este înfiorătoare: în 2018 – 102 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 28 de persoane şi 106 rănite grav, în 2019 – 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane şi 88 rănite grav”, se precizează în documentul citat.
Așadar, conform proiectului de lege, „în cazul autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România după data intrării în vigoare a prezentei legi, prevederea privind interzicerea circulației pe drumurile publice se aplică la 6 luni de la data înmatriculării sau înregistrării în România. Nerespectarea prevederilor mai sus amintite constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută de art. 101 alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, privind
circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se face direct de către poliţistul rutier, cu aplicarea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002. La constatarea contravenţiei prevăzute poliţistul rutier procedează de asemenea la reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare ori a dovezii înlocuitoare a acestuia. La reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru 15 zile. Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se restituie proprietarului de către poliţia rutieră la prezentarea dovezii eliberate de către Registrul Auto Român din care rezultă mutarea postului de conducere al autovehiculului pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al
acestuia”, se arată în proiectul de lege aflat acum în atenția parlamentarilor.
Dragoș HOJDA