Autoritățile se gandesc acum să schimbe din nou Legea Educației Naționale, iar una din noutățile aduse de un proiect de lege este legată de introducerea unei noi probe de examen la Evaluarea Națională.
„Mai mult de 63 la sută dintre romani nu practică niciodată niciun tip de activitate sportivă și doar 5 din 100 de persoane merg la o sală de sport, potrivit unui studiu Eurobarometru, al Parlamentului European. În total, există 11 țări în care mai mult de jumătate dintre respondenți nu fac exerciții fizice sau practică vreun sport. Cei mai inactivi sunt cetățenii din Bulgaria, Grecia și Portugalia (68%), urmați de respondenții din Romania (63%) și Italia (62%). În țările nordice, situația stă exact invers: doar un procentaj mic de respondenți nu practică niciodată sport: Finlanda (13%), Suedia (15%) și Danemarca (20%). În Romania, doar 35 la sută dintre cei care practica o formă de exerciții fizice o fac în mod conștient pentru sănătate, comparativ cu țările nordice unde procentul celor care știu că sportul este pentru ei condiția unui stil de viață sănătos ajunge pană la 83 la sută”, se arată în Expunerea de motive la acest proiect de lege.
Sunt vizate prin acest proiect și alte schimbări. Astfel, ”la finalul clasei a 11-a, fiecare școală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, organizează și realizează evaluarea competențelor fundamentale, scris, citit și matematică, competente privind stilul de viață activ. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de invățare ale elevilor”.
Apoi, inițiatorii acestui proiect de lege doresc ca „ la finalul clasei a Vl-a, toate școlile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, organizează și realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă și comunicare, matematica și științe. Proba de limbă și comunicare va cuprinde limba romana și limba modernă I, iar pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităților naționale, și limba maternă.
Două probe de evaluare a competentelor privind stilul de viată activ, proba practică pentru evaluarea deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere, prevăzută de programa scolară, respectiv proba teoretică pentru evaluarea cunoștințelor de igienă personală, nutriție, fair-play”.
Nu în ultimul rand, la finalul clasei a Vlll-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei Nationale. se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluarii se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internationale. Evaluarea se realizează printr-o proba scrisă la limba și literatura romană, o proba scrisa la limba maternă, o proba scrisă transdisciplinară la matematica și științe, o proba scrisă la o limbă de circulație internatională, o proba practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului, respectiv o probă practică a deprinderilor motrice dintr o disciplină sportivă la alegere prevăzută de programa scolară, susținută în timpul anului școlar. Tot aici va exista o proba orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, sustinută în timpul anului.
Dragoș HOJDA