Magazinele, inclusiv farmaciile, vor trebui să afișeze toate prețurile produselor, adică cel întreg și cel redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate, la aceeași dimensiune. Este vorba despre un proiect de ordin pus recent în dezbatere de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Asta înseamnă că în curând vom avea noi reguli de vânzare a medicamentelor în farmacii sau a produselor în magazinele în care merg zilnic băimărenii.
„Urmare acțiunilor de control au fost constatate anumite practici ale operatorilor economici în general, inclusiv la cei din domeniul farmaciilor care, prin folosirea unor informații neclare în special în cazul comercializării prin intermediul cardurilor de fidelitate, determină consumatorii să achiziționeze anumite produse, pe care în condiţii normale poate nu le-ar achiziţiona. Astfel, se afișează pe produs, cu cifre de dimensiuni mai mari, prețul mai mic dar care este valabil doar la comercializarea prin intermediul cardului emis de operatorul economic/farmacie, iar prețul mai mare, aplicabil fără card, se trece cu cifre mai mici, astfel încât consumatorul care nu posedă un card la operatorul economic respectiv este indus în eroare prin aplicarea prețului mai mare.
În plus, nu sunt limitate cazurile în care operatorii economici solicită consumatorului cardul de fidelitate fără a rezulta din bonul de casă eliberat vreo reducere de pret, consumatorul fiind astfel indus în eroare. Având în vedere situația constatată, este evidentă existența pe piața a unor practici care urmăresc să determine consumatorul să ia o decizie de cumpărare, oferindu-se perspectiva unui avantaj material. De fapt, acest avantaj nu este real pentru toți consumatorii, având doar menirea de a contribui la adaptarea rezoluției de a cumpăra”, se arată în proiect.
Potrivit inițiativei legislative amintite, „în cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze
consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus produsul, cel puțin a prețului cel mai mare al produsului respectiv chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizând pentru toate prețurile aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici”.
Apoi, „în cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin aplicarea pe produs sau în imediata vecinătate unde este expus produsul, cel puțin a prețului cel mai mare al produsului respectiv chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizând pentru toate prețurile aceleași caractere de font, culoare, marime și alte caracteristici”.
Dragoș HOJDA