Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un proiect privind aprobarea procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în formațiunile de studiu. Conform acestuia, unitatea de învățământ elaborează propria procedură privind repartizarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor înscriși în grupele/clasele de început de nivel: grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri, și o afișează pe pagina de internet proprie sau la avizierul unității de învățământ.
„Consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește/elaborează o procedură internă pentru repartizarea aleatorie a cadrelor didactice care preiau antepreșcolarii din grupa mică în educația timpurie, elevii din clasa pregătitoare în învățământul primar, elevii din clasa a V-a în învățământul gimnazial, elevii din clasa a IX-a în învățământul liceal în anul școlar respectiv, cu respectarea prevederilor legale și cu asigurarea principiilor: transparenței, nondiscriminării și desegregării școlare. Consiliul de administrație al unității de învățământ optează pentru una dintre variantele de distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor în formațiunile de
studiu în educația timpurie – creșe și grădinițe, respectiv în ordine alfabetică, prin tragere la sorți.
Comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor din unitatea de învățământ, pe baza listei finale a copiilor înscriși în creșă/grădiniță, generată din Sistemul Informatic Integrat al Invățământului din România (SIIIR), grupează copiii. Pentru constituirea formațiunilor de studiu în ordine alfabetică, comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor din unitatea de învățământ ordonează alfabetic lista finală a copiilor înscriși în creșă/grădiniță , grupați pe categorii, conform prevederilor alin. 2, și distribuie alternativ astfel: primul copil din lista 1, respectiv din lista 2, la grupa mică A, al doilea copil din lista 1, respectiv din lista 2 la grupa mică B și așa mai departe, utilizându-se, pe rând, fiecare listă cu copiii dispuși alfabetic.
Pe baza listelor finale ale elevilor înscriși în clasa a IX-a, comisia de înscriere și distribuire a elevilor din unitatea de învățământ grupează elevii de la fiecare filieră, profil și specializare/calificare profesională în ordinea descrescătoare a mediilor de
admitere și îi distribuie în clase, astfel:
a) elevii înscriși la fiecare specializare/calificare profesională sunt ordonați în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere și se realizează câte 2 liste pe criteriul de gen fetebăieți;
b) distribuirea acestora pe clase se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, câte un elev la fiecare clasă: primul elev va fi distribuit în clasa a IX-a A, al doilea elev în clasa a IX-a B, ș.a.m.d., până la ultima clasă de la specializarea/ calificarea profesională
respectivă, după care se reia distribuția, următorul elev va fi repartizat în clasa a IX-a A și tot așa. Algoritmul de mai sus se aplică atât elevilor din listele organizate pe criteriul de gen fete-băieți, cât și elevilor care au fost admiși pe locurile distinct alocate candidaților cu
CES, elevilor admiși pe locurile speciale pentru romi, elevilor care repetă anul școlar, precum și elevilortransferați dintr-o altă țară/ unitate de învățământ/ clasă;
d) elevii cu cerințe educaționale speciale sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/dificultate de învățare;
e) în cazul gemenilor/tripleților, părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declarație la unitatea de învățământ prin care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele sau reprezentantul legal dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia vor fi repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați”, precizează Ministerul Educației în respectivul ordin.
Dragoș HOJDA