PROIECT DE LEGE – Limită de vârstă pentru conducerea mașinilor puternice

Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi cei care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B, le va fi interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice. Este numai una dintre propunerile făcute de un grup de parlamentari care cer schimbarea Codului Rutier. 

Este vorba despre Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Din Expunerea de motive la acest proiect de lege aflăm că „ se impune dedicarea unui capitol distinct
prevenţiei, atât în ceea ce priveşte atitudinea poliţiei rutiere faţă de participanţii la trafic cât şi prin implementarea de măsuri suplimentare de siguranţă pentru participanţii vulnerabili la accidente în traficul specific mediului urban (pietoni, copii’), în anul 2021 România continuând să fie pe primul loc în Uniunea Europeană la rata deceselor cauzate de accidente rutiere”.

„Nu în ultimul rând, se propun măsuri de înăsprire a pregătirii candidaţilor la obţinerea unui permis de conducere şi de profesionalizare a examinării acestora, un prim pas în sporirea exigenţelor legate de obţinerea permisului şi în crearea unui climat mai sigur pe drumurile
publice. În plus, sunt inserate propuneri care fac parte tot din pachetul de măsuri de prevenire a accidentelor rutiere: fixarea numărului minim de ore de pregătire, cu accent pe cele dedicate practicii, de la minimum 30 de ore în prezent la cel puţin 45, precum şi interdicţia şoferilor neexperimentaţi de a conduce vehicule care pot dezvolta viteze mari şi care pot fi scăpate cu uşurinţă de sub control.

Alte modificări propuse în prezenta iniţiativă legislativă în privinţa prevenirii accidentelor de circulaţie sunt normalizarea relaţiei dintre reprezentanţii autorităţii care aplică legea şi participanţii la trafic, în primul rând prin adoptarea unui cod de conduită special adresat poliţiştilor rutieri, Hotărârea Guvernului nr. 991/2005 pentru aprobarea Codului de etică şi deontologie al poliţistului având caracter mult prea general pentru a fi aplicabil atribuţiilor şi situaţiilor specifice din trafic. În al doilea rând, efectuarea de misiuni de informare a participanţilor la trafic vor deveni obligaţie a poliţiei rutiere, recurgerea la prezenţa în trafic a poliţiştilor în autospeciale în scop disuasiv la adresa participanţilor la trafic care ar fi tentaţi să încalce regulile de circulaţie, extinderea interdicţiei de a utiliza dispozitive care pot distrage atenţia pietonilor, bicicliştilor şi utilizatorilor de trotinete de la trafic (vehicule, semnale luminoase, indicaţiile poliţiştilor, etc.) pe parcursul traversării carosabilului sau a liniilor de cale ferată. În cazul conducătorilor auto, este deja prevăzută interdicţia de a folosi telefoanele mobile dacă nu sunt prevăzute cu dispozitive tip ”mâini libere”, se arată în proiectul de lege.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu