Un proiect de lege înregistrat recent la Senat vrea să aducă în prim plan videoclipurile făcute cu camerele de bord ale șoferilor. În acest moment acestea nu pot fi folosite pentru ca polițiștii rutieri să poată aplica sancțiuni pentru abateri rutiere, însă acest proiect de lege vrea să schimbe acest lucru. Inițiatorii acestui proiect de lege consideră că se impune actualizarea si modificarea Ordonantei de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul în care, „constatarea contravențiilor să se poată face și cu ajutorul înregistrărilor produse de mijloacele video folosite de participanții la trafic ori de autoritățile publice locale, chiar dacă aceste mijloace nu sunt certificate, cu condiția ca proba video să fie însoțită de declarația pe propria răspundere a participantului la trafic care o furnizează, asupra
faptelor petrecute, precum și asupra autenticității și veridicității înregistrării video furnizate”.
„Între 2010 și 2020 numărul deceselor pe drumurile europene a scăzut cu 36%, nouă state membre înregistrând scăderi cu 40% sau mai mult. Din păcate, România a ramas statul membru al Uniunii Europene cu cea mai ridicată rată a accidentelor mortale pe sosele: 85 de decese la un milion de locuitori, față de media europeană de 42 de decese la un milion de locuitori. Starea drumurilor, aglomerația din trafic, dar mai ales nerespectarea regulilor de circulație, deopotrivă de către participanții la trafic cât și de pietoni, reprezintă principalele cauze ale producerii accidentelor grave. Nu puține sunt cazurile în care încălcarea cu intenție sau din culpă a acestor reguli a rămas nesancționată ori a produs accidente în cazul cărora determinarea persoanei vinovate a fost foarte dificil de stabilit, în lipsa constatării directe a polițistului rutier sau a prezenței unor martori la locul și în momentul producerii incidentului din trafic.
Astfel, profitând de avantajele tehnologiei, tot mai mulți participanți la trafic și-au achiziționat camere video de bord pentru a beneficia de un mijloc de probă obiectiv care să le susțină declarațiile în cazul nefericit al producerii unui incident în trafic. Însă,
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, nu permite constatarea contravențiilor decat ..direct de către polițistul rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către polițisții de frontieră” precum și „cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenției.””, se arată în Expunerea de motive la acest proiect de lege.
„Astfel, deși este de notorietate că foarte multe incălcări ale regulilor de circulație sunt surprinse de camerele de bord ale participanților la trafic, dispozițiile legale în vigoare împiedică polițiștii rutieri să constate contravenții și să aplice sancțiuni în baza acestor înregistrări”, se mai arată în respectivul referat.
Dacă acest proiect de lege va fi publicat în Monitorul Oficial, atunci constatarea contravențiilor se va putea face și cu ajutorul unor mijloace video folosite de participanții la trafic ori de autoritățile administrației publice locale, dacă acestea permit stabilirea certă a numărului de înmatriculare, culorii, mărcii și modelului vehiculului implicat în săvârșirea contravenției, consemnându-se aceasta în procesul verbal de constatare a contravenției. Pentru constatarea contravenției va fi necesară și declarația pe propria răspundere a participantului la trafic asupra faptelor ce constituie contravenții și asupra autenticității și veridicității înregistrării video furnizate de catre acesta.”
Dragoș HOJDA.