Rabla Local – o noutate anunțată de Ministerul Mediului. Doar că vor fi niște condiții de îndeplinit de către cei interesați, iar una dintre ele este cea referitoare la faptul că cei care primesc bani nu vor putea cumpăra timp de trei ani o altă mașină poluantă.
Ministerul Mediului a lansat recent în dezbatere proiectul de ordin pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind casarea autovehiculelor uzate, scopul Programului fiind acela de îmbunătăţire a calităţii mediului prin casarea autovehiculelor uzate, obiectul acestuia constând în finanţarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu acordată pentru fiecare autovehicul uzat cu o vechime egală sau mai mare de 15 ani, în schimbul predării spre casare a acestuia.
„Indicatorul de performanţă şi eficienţă a programului îl reprezintă numărul de autovehicule uzate casate.
Solicitantul finanțării este unitatea administrativ-teritorială organizată la nivel de comună, oraş, municipiu, astfel cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, sau subdiviziune administrativ-teritorială a municipiului Bucureşti care depune cererea de finanțare. AFM poate acorda solicitanților suma de 1.500 lei, cu titlu de finanțare, pentru un autovehicul uzat care îndeplinește condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 10 din Ghid”, anunță Ministerul Mediului.
Conform acestui proiect, va fi considerat eligibil autovehiculul care îndeplineşte cumulativ mai multe condiții și anume este înregistrat în evidențele fiscale ale UAT solicitant, la data participării în Program are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației, are norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară, respectiv este înmatriculat în România de cel puțin 3 ani.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate obține finanțare pentru cel mult 100 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≤ 1.000 locuitori, 500 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 1.001-5.000 locuitori, 1.000 deautovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001-10.000 locuitori, 5.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001-50.000 locuitori sau 20.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001-200.000 locuitori, respectiv 50.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≥200.001 locuitori.
„În cadrul unei sesiuni de înscriere, unui solicitant i se poate aproba o singură cerere de finanțare, prima transmisă la AFM care este selectată pentru finanțare. Finanțarea se acordă numai pentru autovehiculul uzat aflat în proprietatea unei persoane fizice care îndeplinește condițiile de eligibilitate, se angajează că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare, se angajează să predea spre casare autovehiculul uzat cu care participă în Program și să îl radieze din circulație, respectiv are domiciliul/reședința pe raza teritorială a UAT-ului solicitant de finanțare.
Monitorizarea în cadrul programului se desfășoară pe o perioadă de 3 ani de la depunerea raportului de finalizare la AFM și are ca obiect verificarea, în colaborare cu beneficiarul finanțării acordate, a modului de îndeplinire a obligației de casare și radiere din circulație și din evidența fiscală a UAT a autovehiculelor pentru care s-a acordat finanțarea, precum și a respectării interdicției achiziției unui autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară de către proprietarii autovehiculelor uzate”, precizează Ministerul Mediului.
Dragoș HOJDA