Având în vedere că în această perioadă au fost generate tensiuni între angajat-angajator, pacient-medic, la solicitarea Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie, ITM Maramureș consideră că este necesar informarea angajatorilor despre soluţiile pe care le au pentru înregistrarea pontajului zilnic al angajaţilor în absenţa informaţiilor despre existenţa sau nu a certificatului de concediu medical pentru orice fel de afecţiune medicală, şi în special pentru carantină sau izolare la domiciliu în cazul persoanelor suspecte pentru COVID-19.
Situaţia curentă este următoarea: prin Ordinul 502/417/2020 publicat în Monitorul Oficial nr. 253 din 27 martie 2020 au fost modificate normele metodologice pentru emiterea certificatelor de concediu medical. Astfel, certificatul de concediu medical poate fi acordat retroactiv de medici pe durata stării de urgenţă.
În mod obişnuit angajatul avea obligaţia să anunţe angajatorul în termen de 24 de ore despre faptul că medicul i-a indicat repausul la domiciliu şi să depună la angajator originalul formularului până pe data de 5 a lunii ulterioare acordării certificatului de concediu medical.
În urma modificărilor legislative din 27 martie 2020, în contexul stării de urgenţă, angajatul poate întârzia prezentarea la consultul medical – care poate fi efectuat şi la distanţă, prin telemedicină – iar medicul poate decide acordarea retroactivă a certificatului de concediu medical. Suplimentar, acordarea certificatului de concediu medical pentru carantină, pentru persoanele suspectate de infecţia cu noul coronavirus, are loc cu certitudine retroactiv. Din experienţa membrilor noştri până în prezent vă comunicăm următoarele:
– angajaţilor asupra cărora autorităţile române decid aplicarea măsurii de carantină instuţionalizată în spaţii special amenajate sau izolare la domiciliu nu li se comunică întotdeauna şi faptul că vor beneficia de certificat de concediu medical de carantină. Astfel recomandăm angajatorilor să aleagă variantele care le sunt cele mai elocvente pentru a justifica absenţa acestor angajaţi. Ulterior aceşti angajaţi pot prezenta certificatul de concediu medical acordat retroactiv şi depus la angajator după data de 5, în condiţiile legii;
– angajaţii care ştiu că vor primi certificat de concediu medical de carantină anunţă acest lucru angajatorilor, însă întâmpină dificultăţi în obţinerea certificatului de la medicul de familie după ieşirea din carantină/izolare. Medicul de familie nu poate acorda certificatul decât după ce primeşte de la angajat adeverinţa/documentul eliberat de Direcţia de Sănătate Publică care a dispus măsura de carantină/izolare angajatului şi adeverinţa eliberată de angajator (Anexa 7 modificată prin Ordinul 502/417/2020).
ZiarMM