Piata auto din Uniunea Europeana ar urma sa inregistreze o contractie de 2% in 2020, acesta fiind primul declin dupa sase ani consecutivi de crestere, a prognozat miercuri Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile /ACEA/, care a facut totodata un apel catre decidentii politici sa faciliteze tranzitia spre transporturile cu emisii neutre de carbon, transmite AFP, informeaza AGERPRES.
Anterior, ACEA a anuntat ca vanzarile de autoturisme noi in UE au inregistrat o crestere de 1,2% in 2019 comparativ cu 2018, pana la 15,3 milioane unitati. Vanzarile de autoturisme in UE au crescut in ultimii sase ani, cu 5,6% in 2014, 9,3% in 2015, 6,8% in 2016, 3,4% in 2017, 0,1% in 2018 si 1,2% in 2019.
„Suntem pe punctul de a ne confrunta cu o piata in recul”, a avertizat Michael Manley, directorul general de la Fiat Chrysler (FCA) si totodata presedintele ACEA, organism care regrupeaza 16 constructori activi in Europa.
Dupa mai multi ani buni, constructorii auto sunt in prezenti ingrijorati ca trebuie sa cheltuiasca miliarde de euro pentru a dezvolta vehicule ecologice si a contracara extinderea serviciilor de tip ridesharing, precum Uber Technologies Inc., companie care in prezent are o valoare de piata comparabila cu cea a Daimler.
In aceste conditii, constructorii auto cer decidentilor politici sa creeze conditiile favorabile pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de sera ale vehiculelor dar sa pastreze si competitivitatea sectorului.
„Intr-un moment in care industria noastra isi majoreaza semnificativ investitiile in vehicule cu emisii zero, piata auto ar urma sa se contracte, nu doar in UE ci si la nivel mondial, si de aceea tranzitia spre neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon trebuie sa fie bine gestionata de decidentii politici”, a spus Michael Manley, cu ocazia prezentarii unui plan de actiune in zece puncte al industriei auto din UE pentru implementarea pactului verde european.
In primul rand, ACEA solicita „neutralitatea tehnologica”, adica „fara sa impuna o anumita tehnologie sau sa interzica vehiculele care pot contribui la reducerea emisiilor de CO2”.
Constructorii auto vor sa evite un mars fortat spre vehiculele 100% electrice si de asemenea se lupta impotriva demonizarii motoarelor diesel, ale caror emisii de CO2 sunt mai mici decat cele ale motoarelor pe benzina.
Cu toate acestea, pentru a favoriza avansul autovehiculelor electrice (100% electrice sau hibride reincarcabile), constructorii auto cer guvernelor „ca o retea densa de statii de reincarcare sa fie pusa la punct urgent de-a lungul Europei”. De asemenea, apreciind ca pretul vehiculele electrice este in continuare ridicat, ACEA cere de asemenea „scheme de stimulare pentru automobilisti, pentru a se asigura ca preturile ridicate nu franeaza reinnoirea parcului auto”.