- Publicitate -
Ad imageAd image

OFICIAL – Rovinieta, mai scumpă dacă ai mașină veche. Vezi de când

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Vom avea din 2026 o nouă lege care va reglementa taxarea folosirii drumurilor publice. Decizia a fost luată în ședința de Guvern din data de 22 iunie. Șoferii vor scoate mai mulți bani în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare și durata de folosință a drumurilor publice.

„Necesitatea aprobării prezentului proiect de act normativ reiese din obligațiile asumate de către România prin Planul Național de Redresare și Reziliență. La capitolul „Componenta C4 – Transport sustenabil” din PlaNațional de Redresare și Reziliență, este prevăzută ca măsură de reformă, Reforma 1. Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră/1.1 Decarbonizarea rutieră în conformitate cu principiul „poluatorul plătește”. Jalonul prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență pentru această măsură de reformă este Jalonul 59 reprezentat de Intrarea în vigoare a legii pentru punerea în aplicare a pachetului legislativ referitor la punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) și a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri (autoturisme/autobuze/autocare), pe baza principiului „poluatorul plătește” și a principiului impozitării ecologice.

Noul sistem de taxare pentru vehicule va include nivelul specific al taxelor în funcție de distanța parcursă și criterii
clare pentru taxarea vehiculelor grele în conformitate cu principiul „poluatorul plătește”, stimulente pentru vehicule și moduri de transport nepoluante/cu emisii scăzute, un sistem de descurajare a utilizării celor mai poluante vehicule, inclusiv prin măsuri fiscale/financiare, prin intermediul nivelurilor taxelor de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri,  utilizarea veniturilor pentru a sprijini întreținerea drumurilor și noi investiții în transportul sustenabil, transferul a 10 % din traficul rutier (călători și mărfuri) către transportul feroviar între 2020 și 2026,  calendarul pentru operaționalizarea deplină a sistemului de taxare până în T2-2026”, se arată în proiect.

Apoi, tariful rutier stabilit în funcție de perioada parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național va fi
reprezentat de rovinietă care va fi aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe această rețea, concepute şi construite pentru transportul de persoane și pentru transportul de marfă cu masă totală
maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone: „Rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din
România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare”.

„Rovinieta se va aplica pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia,
astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar
tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.

Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continua şi se sancţionează cu amendă. In scopul descurajării circulației fara rovinieta valabilă, amenda se stabileste intre un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni si un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, se mai arată în proiectul amintit.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu