- Publicitate -
Ad imageAd image

OFICIAL – Modificarea kilometrajului unei mașini este interzisă. Ce amenzi riscă service-urile auto

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Mașinile nu vor mai trece așa ușor ITP-ul, odată cu introducerea unor noi obligații pentru service-urile auto. Orice reparație care va fi făcută la mașină va trebui trecută într-un registru gestionat de cei de la Registrul Auto Român. Este vorba despre Legea 142 din 24 mai 2023 care stabilește clar că „Regia Autonomă „Registrul Auto Românˮ înființează și gestionează registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, denumit în continuare registru”.

Asta este prima noutate adusă de actul normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Potrivit Legii, „este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul.

„Prin manipularea odometrului se înțelege practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul. În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizați în acest sens”, se precizează în actul normativ amintit.

Legea mai stabilește că „operatorii economici autorizați sunt obligați să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestații efectuate, informații referitoare la numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicației odometrului autovehiculului supus prestației în cauză, să transmită către RAR informații legate de repararea și/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicației acestuia înainte de intervenție, precum și după intervenția efectuată, să transmită informații către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum și la principalele operații de reparații pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparații în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.

Din 2024, RAR va elibera contra cost, la cerere, deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune – autoturisme, un certificat denumit „RAR Auto-Pass“ care conține informațiile existente în registru cu privire la istoricul citirii odometrului, implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă prevăzute de lege, precum și la neprezentarea vehiculului rutier în cadrul unei campanii de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România.

Sunt stabilite și sancțiuni. Amenzile pleacă de la un minim de 2000 de lei și pot ajunge până la 30.000 de lei.
Transmiterea unor informații eronate de către personalul stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate, atelierelor pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate, operatorilor economici autorizați, al producătorilor de vehicule rutiere, reprezentanților acestora, importatorilor sau distribuitorilor de vehicule rutiere noi ar urma să fie sancționată cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu