Aproape 500 de acțiuni de control au fost derulate în trimestrul I al anului 2022 de către Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Maramureș, controalele fiind efectuate la operatorii economici, distribuitori şi prestatori de servicii, realizate în urma tematicilor proprii sau naționale de control. S-au făcut controale legate de
comercializarea produselor cosmetice, comercializarea suplimentelor alimentare, comercializarea zaharului, siropurilor din zahăr, miere sau comercializarea produselor textile.
„Tematicile de control proprii, dispuse de Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord Vest Cluj, au vizat verificarea respectării prevederilor legale în patinoare/ pârtii de schi, în săli de fitness și întreținere corporale, la prestarea serviciilor în saloane de frumusețe sau la comercializarea florilor, materialului săditor, plantelor ornamentale, arbuștilor etc precum și a echipamentelor și instalațiilor pentru grădinărit.
„În urma acțiunilor de control, au fost aplicate 157 amenzi contravenționale, în valoare totală de 623.500 lei.
Au fost înregistrate, în vederea cercetării, 885 sesizări şi reclamaţii, din care 16 se referă la produse și servicii alimentare, 857 privesc produse și servicii nealimentare și 12 se referă la servicii financiare.
Neregulile reclamate în petițiile depuse de consumatori s-au referit la produse alimentare şi nealimentare neconforme, abonamente telefonie fixă şi mobilă cu probleme, nerespectarea clauzelor contractuale de către diferiţi operatori economici, nerespectarea drepturilor de retragere a consumatorilor din contractele încheiate la distanţa, în afara spațiilor comerciale, defecţiuni la produse de folosință îndelungată apărute în termenul de garanție, nerespectarea prevederilor legale la furnizarea de energie electrică şi gaze naturale, diferențe între pretul afisat la raft si cel de la casa de marcat sau comercializarea produselor având depașită data durabilității minimale”, a declarat Dacian Manoliu, comisar șef OPC Maramureș.
Acesta a mai menționat că în urma acțiunilor de control întreărinse de comisari CJPC Maramureș, au fost
constatate o serie de abateri, pintre cele mai importante aflându-se deficiențe de informare a consumatorilor, pe etichete sau la raft, lipsa afișării certificatului de înregistrare al companiei, lipsa instrucțiunilor de utilizare și întreținere, precum și a informațiilor de siguranță în limba română, de pe etichete, lipsa declarației de conformitate a produselor, lipsa oferirii certificatelor de garanție pentru produse, lipsa afișării prețurilor, lipsa documentelor de proveniență a mărfii comercializate sau comercializarea unor produse potențial periculoase sau contrafăcute, dar și comercializarea de legume/fructe cu modificări organoleptice de aspect, culoare și consistență, care prezentau mucegai, deshidratare sau lovituri mecanice și pete”.
Dragoș HOJDA