Autoarea a sute de discuri de muzica populara care au lansat toata generatia de aur a interpretilor de muzica populara din Romania locuieste astazi in Canada la Sainte-Julie, linga Montréal. Cu amabilitatea pe care i-o cunosc de aproape 20 de ani Doamna profesor Stela Nachi, etnomuzicolog de renume mondial, a acceptat sa acorde acest interviu exclusiv, la ceasul amintirilor.
- Vania Atudorei – Ma bucur ca v-am regasit si ca v-am convins sa scoateti din „lada cu zestre „cum spun romanii, a amintirilor, imagini despre ce a fost acea institutie muzicala arhicunoscuta de toti romanii, Electrecordul unde ati inceput sa lucrati in anul cind a murit Maria Lataretu – 1972.
- Stela Nachi – Eu va multumesc ca v-ati gandit la mine si m-ati regasit. Am avut sansa si privilegiul de a raspunde de departamentul de folclor al Casei de discuri Electrecord, mai bine de 15 ani, in calitate de redactor muzical. In acesti ani am cunoscut si am colaborat cu aproape toti interpretii de folclor de pe intregul teritoriu al tarii noastre, artisti care au lasat in urma lor un tezaur urias de cintece si obiceiuri prin intermediul discurilor realizate in studioul Electrecord.
Electrecordul – Templul Muzicii Populare Romanesti
– V.A. – Casa de discuri Electrecord fiind o institutie unica la nivel national, beneficia de avantajul de a realiza aceste inregistrari in studioul propriu in premiera absoluta. A fost fondata in anul 1932 cu aparatura adusa din Germania, deci in curand 90 de ani.
– S.N. – Perioada anilor ’60 – ’80 , a fost o perioada extrem de prolifica in ceea ce priveste volumul si calitatea inregistrailor, dat fiind ca o buna perioada de timp folclorul se bucura de o mare audienta in rindul publicului atit tinar cit si mai in virsta. Faceam inregistrarile sau in studio sau in tara in diferite regiuni, noaptea deoarece era liniste si nu era riscul zgomotelor diurne. Odata mergeam noaptea de la Baia Mare la Oradea iar masina noastra a fost urmarita citiva zeci de kilometri de o haita de lupi, incit faceam rugaciuni sa nu raminem in pana.
Folclorul intra in casele oamenilor prin inregistrari Radio, Electrecord, emisiuni TV, spectacole in sali care se tineau cu casele de bilete inchise, toate biletele fiind vindute rapid.
In studioul nostru se inregistrau cintece din toate zonele folclorice ale Romaniei, cintece romanesti dar si ale minoritatilor din tara noastra: maghiar, german, sirbesc, turcesc, aroman.
Inregistrarile pentru disc aveau ca obiectiv pe de o parte lansarea unor nume noi de interpreti, depistati de catre folcloristii de renume cit si consacrarea unor solisti déjà cunoscuti care ajunsesera la o maturitate artistica si interpretativa si care aveau nevoie de o consolidare a prestigiului lor in viata artistica a tarii cit si de conservarea reprtoriului lor intr-o perioada cind tot ceeace inregistrau era de o valoare artistica absoluta, iar calitatile lor vocale sau instrumentale ajunsesera la apogeu.
Din acest punct de vedere cred ca Electrecord are sansa de a detine o adevarata comoara in fonoteca sa, inregistrarile care exista fiind un model si o sursa de inspiratie pentru generatiile de interpreti tineri care au preluat pasiunea si dragostea pentru folclor si care dau o interpretare actuala a bijuteriilor folclorului romanesc.
Departamentul de folclor avea ca obiectiv punerea in circulatie a repertoriului vocal si instrumental din toate zonele folcorice ale tarii prin discuri recital, discuri ale ansamblurilor folclorice din toata tara, dar si obiceiuri ale romanilor din diferitele zone geografice ale tarii noastre.
Va las cantecele mele – cea mai frumoasa mostenire spirituala a poporului roman
- V.A. – Aveti multe si mari si frumoase amintiri care speram ca intr-o zi vor fi publicate intr-o carte. Pina atunci insa va rog sa depnati citeva dintre ele in acest interviu.
- S.N. – Amintirile mele sunt multe, toate frumoase, unele imi trezesc sentimente de bucurie, altele de tristete deoarece o parte dintre interpretii pe care i-am cunoscut si cu care am realizat multe inregistrari au parasit aceasta lume, in urma lor raminind cintecele pe care le-au lasat drept mostenire, parafrazind titlul unei melodii al regretaei si unicei Mariei Lataretu : « Va las cintecele mele ».
Am avut tot timpul un ajutor atit in selectia materialului cit si in evaluarea finala a inregistrarilor, o echipa de folcloristi de notorietate in etnografie-folclor, care a vegheat ca ceeace ramine inregistrat sa fie curat ca lacrima : mari folcloristi ca Harry Brauner, Tiberiu Alexandru, Alexandru Amzulescu, Mariana Cahane, Constantin Arvinte, Speranta Radulescu, Steluta Popa.
Aceste personalitati care se bucurau de un prestigiu deosebit si care au fost tot timpul animati de o mare pasiune de a pune in circulatie o parte din inregistrarile realizate de ei in teren si detinute de Arhiva Institutului National de Folclor, dar si de descoperirea unor noi melodii autentice, create de taranul roman si puse in circulatie de interpretii iubiti de folclor, m-au ajutat enorm in selectionarea artistior si a repertoriului care urma sa fie inregistrat.
Aceasta colaborare pe tot timpul in care am detinut aceasta responsabilitate de redactor de folclor mi-au creat siguranta ca ceeace noi realizam era de valoare si ca vom putea mereu sa fim mindri ca am lasat ceva de calitate in urma noastra.
Colectii muzicale de folclor romanesc unice, de patrimoniu mondial
- V.A. – Varietatea si bogatia de discuri inregistrate la Electrecord este absolut impresionanta A ai crede ca fiecare judet al romaniei este o adevarata mina de aur a cintecului si jocului popular.
- S.N. – Repertoriul cuprins in catalogul discurilor de folclor Electrecord poate fi impartit in mai multe serii: Virtuozi ai instrumentelor populare, Instrumente populare, Ansambluri folclorice, Jocuri populare romanesti, Nunta la romani, Datini si obiceiuri la romani, Arhiva Nationala de Folclor, Discuri recital, Romante, Cintece de petrecere, Muzica lautareasca, etc.
Din seria Mari ansambluri folclorice, un disc a fost dedicat Ansamblului folcloric Maramuresul din Baia Mare si din Oas (dirijor: Alexandru Viman, violonist)
O alta serie care s-a bucurat de un prestigiu si un renume deosebit atit pe plan national cit si international a fost seria ”Virtuozi ai instrumentelor populare~. In aceasta colectie am facut inregistrari cu Vioara si zongora: Fratii Petreus, Taragot: Dumitru Farcas, si Dumitru Dobrican..
Dilema intre valorea artistica si valoarea comerciala
- V.A. – Banuiesc ca discurile puteau fi impartite si intre discuri de mare valoare artistica dar mai putin vindute si discuri poate mai putin valoroase artistic dar care se vindeau foarte bine incit trebuiau reeditate.
- S.N. – In repertoriul casei de discuri Electrecord am incercat sa cuprindem majoritatea preferintelor publicului iubitor de folclor cit si acoperirea tuturor zonelor folclorice de pe aproape intregul teritoriu al tarii noastre.
Astfel, pentru iubitorii de cintece lautaresti, de petrecere si romante am selectionat cu mare atentie tot ceeace este autentic, fara alte interferente cu muzica altor popoare vecine cu noi. In seria ”Jocuri populare romanesti » am incercat sa cuprindem cele mai importante jocuri din toate zonele folclorice ale tarii, marea majoritate in interpretarea unor tarafuri si orchestre populare din zona respectiva : Muntenia, Oltenia, Moldova, Banat, Sibiu, Bihor, Sălaj, Mures, Somes, Maramures, Oas, Dobrogea.
Colectia ,, Nunta la Romani ,, – discuri unicate mondiale , o misiune din pacate neterminata – Cea mai frumoasa nunta din Romania : Nunta din Maramures
- V.A. – Unul dintre marile , unicele si neuitate momente ale vitii romanilor, este nunta care nu poate fi conceputa fara muzica si fara joc. Ritualurile d enunta sunt foarte diferite de la o regiune la alta a Romaniei.
- S.N. – Desigur in categoria inregistrarilor valoaroase atit in ceeace priveste autenticitatea melodiilor cit si calitatea interpretarilor, se situeaza seria » Nunta la romani », serie realizata in diferite regiuni ale tarii cu solistii si ansamblurile din fiecare zona si care constituie adevarate tezaure de folclor.
Am reusit sa realizam o parte din acest ciclu, respectiv 6 albume, probabil ca in viitor echipa mai tinara a Electrecordului sa continue aceste inregistrari care nu se realizeaza usor, necesitind multe ore de documentare, selectie, apoi inregistrarile care implica o adevarata regie de spectacol, fiind antrenate in realizarea lor orchestre, solisti, dansatori, recitatori, etc.
Au fost inregistrarile care mi-au adus cele mai mari satisfactii, am simtit ca am realizat ceva deosebit care va rezista in timp si care vor fi tot timpul o sursa de inspiratie pentru interpretii mai tineri care au preluat flacara pasiunii pentru cintecul popular.
Maramuresul – o zona folclorica unica si inegalabila
Inregistrari cu doi ceterasi din Borsa: ~unul care n-o vinit si altui care-i bat mort”
Trec acum in zona de nord a tarii, respectiv Maramures, unde am inregistrat «Nunta in Maramures» cu ansamblul Maramuresul din Baia Mare, condus de dirijorul Alexandru Viman care in anul 1981 a dat mai multe spectacole intr-un turneu triumfal in mai multe mari orase din USA. Si aceste inregistrari le-am realizat tot in teren, respectiv la Baia Mare. Inregistrile se efectuau pe scena Casei de cultura din Baia Mare, incepind cu ora 8 seara si termind in zorii urmatoarei zile in jur de 5 dimineata. Acest program eram obligati sa il respectam deoarece in timpul zilei era zgomot din cauza tuturor evenimentelor ce aveau loc in sediul casei de cultura si noi aveam nevoie de liniste pentru a realiza inregistrarile.
Inainte de a descrie desfasurarea acestui eveniment in zona Maramures, as vrea sa va relatez doua momente pline de haz pe care le-am trait acolo si de care si azi imi aduc aminte cu placere.
Cind am sosit in Baia Mare, echipa noastra a fost recuperata de la gara de catre dirijorul Alexandu Viman si solistul Nicu Moldovan care au venit cu masina lor pentru a ne transporta la hotel. Cind am ajuns intr-o intersectie, Nicu Moldovan care conducea masina, se opreste si asteapta…Il intreb ce se intimpla deoarece nu se zarea nici o masina atit in stinga cit si in dreapta. El imi raspunde : ce facem acum, nu vine nimic dar asteptam sa vina, sau plecam mai departe. Bineinteles ca toti am izbucnit in ris si a reusit sa ne binedispuna pentru toata ziua. Si aceste mici evenimente mi-au ramas in minte si ma gindesc cu tristete la faptul ca Nicu nu mai este printre noi.
Un alt moment care ne-a amuzat pe toti a fost in timpul inregistrarilor. Era in jur de unu noaptea, asteptam un grup folcloric din Borsa cu care urmam sa inregistram citeva momente din nunta. Asteptam noi, dar nu aveam nici un semn de viata din partea interpretilor, nu stiam ce se intimpla. La un moment dat, profesorul si folcloristul Nicoara Timis care se ocupa de acest grup si care ne-a fost consilier pe toata perioada inregistrarilor, se apropie timid de mine si imi sopteste : ,, Stiti Domnuca, eu am avut doi ceterasi in grup. Unul nu o vinit iar celalat ii bat mort! ,, Nu stiam ce sa fac : sa rid sau sa intru in panica. Bietul ceteras, dormea profund intr-un scaun din sala, obosit de drum si de palinca consumata ca sa ii dea curaj. Am apelat la fetele din ansamblu care i-au facut o cafea tare si i-au dat sa bea, bietul om era surprins de ceea ce bause, cert este ca s-a trezit si in scurt timp am reluat inregistrarea, el cintind dumnezeieste la vioara! Sunt momente vesele care contau enorm pentru a ne binedispune, tinind cont de faptul ca tensiunea si oboseala incepeau sa se manifeste la fiecare dintre noi.
Discul a fost o mare realizare din punt de vedere muzical, autenticitatea pieselor vocale si instrumentale fiind de necontestat. Am avut in studioul de inregistrare, care de fapt era scena Casei de cultura, multi artisti: solisti vocali, instrumentisti, grupuri vocale si instrumentale, dansatori si o orchestra foarte bine pusa la punct in care fiecare instrumentiste era si solist intr-o buna masura. Dirijorul Alexandru Viman a condus cu o mina de fier si cu multa pasiune toate inregistrarile, ziua repeta cu orchestra iar noaptea era prins in inregistrari. In afara de orchestra ansamblului Maramuresul, au mai participat la inregistrari grupul folcloric din Borsa si cel din Dragomiresti. Solistii au fost ca intotdeauna de o mare calitate, cu voci minunate si un repertoriu de o mare frumusete. Incerc sa ii numesc doar pe citiva dintre ei :
Inegalabila Angela Buciu, Fratii Petreus, Ioana Petreus, Titiana Mihali, Anuta Tite, Gheorghe Turda, Nicolae Sabau, Maria Timis, Maria Leordean, Nicu Leordean, Nicu Moldovan, Rodica Ivanciuc, Viorel Costin, etc.
As mai mentiona ca de pregatirea dansatorilor cit si de supravegherea corectitudinii pasilor, s-a ocupat cu multa daruire si pasiune, regretatul Valeriu Buciu, maestru coregraf al ansamblului, in aceeasi masura si un bun dansator.
Am continuat nu departe de Maramures, in regiunea Oas, o zona superba atit ca peisaje cit si ca diversitate in ceeace priveste cintecele si obiceiurile din zona. Aici am realizat « Nunta in Oas »
Am avut ca ajutor si de aceasta data in calitate de coordonator muzical pe dirijorul Alexandru Viman, bun cunoscator al folclorului din aceasta zona, cit si a interpretilor care au colaborat la inregistrarea discului. Inregistrarile s-au facut cu participarea exclusiva a interpretilor din regiunea Oas, dar si cu grupuri de tipuritori din Camirzana, Negresti si Prilog. Am urmarit acelasi scenariu, respectiv marcarea tuturor momentelor importante ale nuntii in interpretarea artistilor din zona, care ne-au incintat cu melodiile si graiul lor minunat. Ne-am bizuit pe talentul si bogatia melodiilor aduse de urmatorii artisti: Taraful Fratilor Pitigoi, Vasile Balta-zongora, Ana Ardelean, Bertici Floare, Ciorba Vasile, Ileana Berinde, Ileana Bumbar, Irina Petca, Maria Petca, Viorica Olteanu, etc.
Alexandru Viman este acum la New-York unde are Restaurantul ,, Georgeta,, dupa numele sotiei sale.
A fost o perioada foarte bogata in inregistrari de o mare valoare, care mi-au indus sentimentul ca am lasat lucruri de valoare care vor rezista in timp si vor incinta pentru multi ani inimile romanilor ascultind aceste melodii minunate si retraind momentele pe care le-am trait si noi cind le-am inregistrat.
Desigur ca mai pot mentiona inca multe inregistrari recital cu toti solistii cunoscuti si mai putin cunoscuti, dar pe care Electrecord i-a lansat si le-a urmarit cariera.
Cu muzica in Romania de la Nord la Sud si de la Est la Vest
- V.A. – Putine tari din lume ao diversitate, varietatea si bogatia cintecului si jocului popular asa cum are Romania si asta numai cum ai trecut dintr-un judet in altul sau chiar in cadrul aceluiasi judet cum ar fi Maramuresul, Suceava sau Clujul.
- S.N. – Am colaborat cu solistii din toate regiunile tarii pe care i-am apreciat, i-am stimat si i-am ajutat in consolidarea carierei lor. Incerc sa ii mentionez doar pe citiva dintre ei, asta nu inseamna ca cei pe care nu ii cuprind in aceste amintiri au fost mai putin importanti sau ca i-am iubit mai putin.
Nu mai da din mina Domnu’ Dirijor ca ma zapacesti si ma incurci – Domnica Trop
Colega mea de la TVR de la Tezaur folcloric, Marioara Murarescu mi-a spus sa o invit la Bucuresti pe Domnica Trop, o taranca din Mehedinti cu o voce deosebit de frumoasa. Imi aduc aminte ca in timpul inregistrarilor cu Domnica Trop (care era un rapsod venita din satul Izverna-Mehedinti), aveam in studioul de inregistrare un mic taraf condus de Paraschiv Oprea, iar Domnica cinta dumnezeieste melodii superbe cu o voce unica si minunata, dar orchestra trebuia sa intuiasca cum va fi melodia pentru ca pe ea era imposibil sa o inregimentezi in canoanele inregistrarii deoarece bineinteles ca nu stia notele muzicale asa ca Orchestra trebuia sa se tina dupa ea , care era imprevizibila, si nu ea dupa Orchestra. La un moment dat se opreste din cintat, noi am ramas blocati, nestiind ce se intimplase deoarece eram in inregistrare. . Atunci ea i se adreseaza dirijorului : ,, Da nu mai da din mina domnule asa , pentru ca ma zapacesti de tot,,!
Am izbucnit cu totii in ris si l-am ascuns pe dirijor in spatele unui panou pe care il foloseam pentru izolarea instrumentelor in timpul inregistrarii.
Un alt moment de neuitat este acela cind am terminat inregistrarile cu Luca Novac si Gheza Novac.
Avusesem o zi lunga de la ora 14 pina pe la miezul noptii, toti eram obositi, iar la sfirsit, cei doi frati s-au pus pe cintat si jucat alte melodii decit cele inregistrate de noi, iar noi am inceput sa jucam cu ei si cu instrumentistii jocuri banatene, parca uitind de oboseala care se instalase.
In seria discurilor recital cu solisti din
Maramure s: Angela Buciu, Titiana Mihali, Nicolae Sabau, Fratii Petreus, Gheorghe Turda, Nicu Moldovan, Rodica Ivanciuc, Titus Perse, Viorel Costin, etc.
- V.A. – Amintirile dvs. sunt atit de multe si atit de frumoase incit este imposibil sa fie cuprinse intr-un interviu, locul lor este intr-o carte.
- S.N. – Desigur ca mai sunt multe de spus, dar ma opresc aici, spatiul nu ne mai permite sa adaug noi cicluri si nume cu care am inregistrat momente de neuitat. Sper ca aceste scurte amintiri sa va trezeasca nostalgii celor care au contribuit la inregistrari cit si dorinta de a reasculta aceste discuri care sper sa reziste in timp inca multi ani prin valoarea artistica pe care o reprezinta. . Si daca munca mea a reusit sa aduca stropi de bucurie in casele si in sufletelr oamenilor atunci pot sa spun ca mi-am indeplinit frumaosa misune pe care am avut-o.
La 29 ianuarie 2018 Electrecordul, care timp de 70 de ani a adus venituri uriase statului roman, printr-o decizie a Tribunalui Bucuresti a fost declarat in insolventa, nemaiavind fonduri pentru plata datoriilor..
Prof. Vania Atudorei – Montreal, Canada, martie 2021