Primăria Baia Mare dorește să achiziționeze 18 autobuze electrice și tot atâtea stații de încărcare, valoarea proiectului fiind de peste 10 milioane de euro. Votul a fost dat în ședința de Consiliu Local din data de 13 octombrie. Conform datelor furnizate de către Primăria Baia Mare, analizând parcul de autobuze al celor de la Urbis se observă că 40 din cele 60 de autobuze corespund normelor de poluare Euro 2 și Euro 3.
„În municipiul Baia Mare transportul este structurat pe 9 linii de autobuz, 2 linii de troleibuz, și 10 linii de autobuz (spre unităţile economice). Numărul total de stații din municipiul Baia Mare este de 206. Dintre acestea se propune să fie dotate cu refugiu pentru călători, afișaj pentru informare călători și automat pentru eliberare bilete un număr de 60 de stații. Intervalul de succesiune a curselor pe liniile din municipiul Baia Mare variază între 12 minute și 60 de minute, în funcție de traseu. Pe liniile de troleibuz acest interval variază între 12 minute la orele de vârf și 20 de minute în afara orelor de vârf.
Numărul de călători transportați zilnic în municipiul Baia Mare este de 70.100 de călători, numărul de curse efectuate zilnic este de 418, iar parcursul zilnic este de 8.850 km. Pentru atingerea dezideratului acestui proiect respectiv mobilitatea urbană verde este imperios necesară reducerea emisiilor de noxe la niveluri acceptabile și posibil de atins prin tehnologiile noi, în special Electrice. În cazul vehiculelor electrice trebuie ținut cont de autonomia limitată la aproximativ 150 km în condiții de iarnă cu temperaturi scăzute.
Pe lângă problema principală care se cere a fi rezolvată proiectul va rezolva alte trei probleme secundare și anume accesul general in mijloacele de transport in comun mult mai ușor prin achizitia de autobuze cu podea coborata. Autobuzele vechi (MercedesConectoși NAW – BGU 25) au podeaua ridicată adică o inălțime de minim 550 mm a podelei de unde necesitatea de utilizare a trei trepte pentru acces”.
O altă probemă care va fi rezolvată este legată de accesul persoanelor cu dizabilități. Mai exact, autobuzele vechi (Mercedes Conecto și NAW – BGU 25 ) nu oferă facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Primăria Baia Mare dorește, în plus, înlocuirea mijloacelor de transport persoane de medie și mare capacitate, care reprezintă modalitatea cea mai clară și de impact pentru rezolvarea problemei mobilității urbane verde: „Operatorul S.C. Urbis S.A. Baia Mare deține la acest moment 20 autobuze Mercedes Conecto 12 m de capacitate medie (106 persoane), produse in 2005 , care au norma de poluare Euro 3 ( aproximativ 1300 g/km CO2) . De asemenea mai deține 8 autobuze Solaris Urbino 12, produse in 2004 – 2005 cu aceeasi norma de poluare Euro 3 (aprox 1300 g/km CO2)”.
„Autobuzele marca Mercedes Conecto au motorizare diesel OM 457 11.967 cmc și îndeplinesc doar norma Euro 3 datorită sistemelor de alimentare și formare a amestecului combustibil și datorită sistemelor de management al motorului (EMR) și vehiculului (E-fahr), aceste sisteme asigurand arderea completă a amestecului carburant. O altă problemă a acestor autobuze este vechimea lor, ele fiind produse in 2005, la acest moment fiind depășite din punct de vedere al emisiilor de noxe și a altor caracteristici funcționale (ex : podea ridicată pe toată lungimea, lipsa rampei pentru accesul persoanelor cu dizabilități etc ) . Autobuzele Mercedes Conecto deservesc în parte linia 8 care traversează vest-est tot municipiul Baia Mare și tot orașul Baia Sprie, parte a Zonei Metropolitane Baia Mare. De asemenea, operează pe traseele Baia Mare – Tăuții Măgherăuș – Bozanta – Nistru – Băița, ale Zonei Metropolitane Baia Mare. Pe toate aceste trasee circulă in funcție de program pană la 10 autobuze din acest tip.
Autobuzele marca Solaris Urbino 12 (an fabricatie 2004 -2005) au motorizare diesel Paccar PE 265 si indeplinesc , la fel, norma Euro 3 datorită sistemelor de alimentare si formare a amestecului combustibil, sistemelor de management a motorului și sistemului de purificare a gazelor arse SCR . Autobuzele Solaris Urbino 12 2004 – 2005 deservesc liniile municipiului Baia Mare( 4, 1,40,9,linii speciale catre unitati economice etc ) si linia 8 Baia Mare – Baia Sprie.
Autobuzele articulate NAW –BGU 25 , au motorizare diesel OM 447 și sunt produse in 1988 – 1998. Această motorizare are sisteme de alimentare, evacuare și gestiune a motorului care utilizează o tehnologie foarte veche (30 de ani)astfel incat indeplinesc doar norma de poluare Euro 2, acestea fiind cele mai poluante vehicule din tot parcul S.C. Urbis S.A. Baia Mare (1900g/km CO2). Totodată aceste autobuze nu indeplinesc cerințele unui transport modern și de calitate cum ar fi accesul facil in autobus și nici cerințele privind accesul persoanelor cu dizabilități.
Autobuzele articulate NAW –BGU 25 deservesc liniile din muncipiul Baia Mare și Zona Metropolitană Baia Mare asigurand datorită capacității mari( 147 locuri ) satisfacerea cererii de transport la orele de varf”, se arată în proiectul de hotărare adoptat de aleșii locali.
Conform proiectului, vom avea 14 stații de încărcare lentă pe platformele de parcare de pe strada 8 Martie nr.2 si nr.3, respectiv 4 statii pe platforma de parcare de pe strada Motorului. Vom avea 3 statii de încărcare rapidă pe platformele de parcare de pe strada 8 Martie și 3 statii pe platforma de parcare de pe strada Motorului.
Dragoș HOJDA