„Vecina fumează ilegale și îmi intră mirosul în casă”, „vecinul aruncă urină pe gardul meu”, „e o mizerie de nedescris în casa unui vecin și nu mai putem suporta mirosul” sau „pute lâna oilor din curtea de alături, vă rog să luați măsuri”. Sunt doar o parte din problemele pe care le semnalează romanii la numerele de telefon sau pe e-mail-urile pentru sesizări ale Gărzii Naționale de Mediu (GNM). Instituție care se ocupă, conform legii, „de asigurarea securității mediului prin acțiuni de prevenire a riscurilor și limitare a amenințărilor de ordin ecologic, respectiv poluarea resurselor de apă, a aerului, diminuarea fertilității solului, poluarea transfrontalieră și multe altele”.
Sute de petiții primite prin poștă sau e-mail sunt înregistrate zilnic de Comisariatul General al Gărzii Naționale de Mediu sau comisariatele județene, însă doar o parte din acestea vizează poluarea aerului, apei sau solului. O altă parte din aceste sesizări sunt doar reclamații între vecini și încercări de răzbunare, unele destul de amuzante.
„A sunat cineva să reclame că vecina fumează țigări ilegale, la fereastră și îi intră mirosul în casă, că vecinul aruncă urină pe gardul lui sau că un vecin are în casă o mizerie de nedescris și că locuitorii de pe toată scara sunt deranjați de acest lucru. Am avut chiar și situații în care ni s-a spus că vecinul are mai multe oi și că lâna acestora miroase insuportabil, chiar și peste gard. În fapt, reclamațiile legate de deținerea de animale la bloc, de lătratul câinilor, de cântecul cocoșilor sau mirosul din casele cu multe pisici sunt la ordinea zilei. Cineva a sunat o dată să ne spună că administratorul blocului face ilegalități, altcineva că vecinul face petrecere și îl poluează fonic”, a spus Comisarul General al GNM, Marioara Artemis Gătej.
Garda Națională de Mediu subliniază că o astfel de reclamație, despre problemele create de găinile și cocoșii unui vecin a fost trimisă recent pe adresa GNM și conținea toate datele necesare înregistrării conform legii, dar și multe alte detalii legate de caz, printre care și înjurăturile pe care cel reclamat i le-ar fi adresat petentului.
„Acest tip de sesizări nu sunt de competența Gărzii Naționale de Mediu, iar funcționarii redirecționează cererile către organele competente sau îi îndrumă pe petenți, funcție de caz, către poliția locală sau primărie, atunci când sesizările sunt telefonice și nu pot fi înregistrate în sistem.
Singurele sesizări înregistrate și transmise spre soluționare sunt cele care respectă OG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată prin Legea nr. 233/2002 și care vin prin poștă sau e-mail și conțin detalii complete despre locație, speță și datele de identificare ale reclamantului. Petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare nu se iau în considerare și se clasează”, a explicat Comisarul General al GNM.
Conform actelor normative care reglementează organizarea și funcționarea GNM, instituția are atribuții în aplicarea politicii Guvernului în materia prevenirii, constatării și sancționării prevederilor legale privind protecția mediului, inclusiv a nerespectării reglementărilor prevăzute în legile specifice domeniului controlului poluării industriale și managementului deșeurilor. Și în Maramureș sunt destule aceste reclamații care nu au nicio legătură cu Garda de Mediu, astfel că ele sunt redirecționate către alte instituții. Și procentul acestor gen de reclamații este destul de mare.
„Din păcate societatea civilă ne percepe că suntem instituția care rezolvăm tot ce ține de disconfortul în mediul de locuit. Ne confruntăm cu o serie de sesizări care nu intră în sfera noastră de activitate. Noi ne ocupăm de poluare industrială, de disconfortul generat de activități industriale, nu de cotețul vecinului sau muzica de la barul din colț. Avem cam 50% dintre sesizări pe care le redirecționăm pentru că nu fac obiectul nostru de activitate”, a spus Marcela Chindriș, comisar-șef al Gărzii de Mediu Maramureș.
Dragoș HOJDA