ZiarMaramures.ro continua publicarea seriei discursurilor cu teme biblice prezentate cu ocazia Conventiei Internationale a Studentilor Bibliei, eveniment care a avut loc, in premiera, in Romania, in prima parte a lunii august. Exista viata dupa moarte? O intrebare pe care toti oamenii si-o adreseaza. Biblia ne vorbeste despre acest subiect.
Invierea – Romain MLOTKIEWICZ, Franta
Cei mai multi dintre noi ne-am confruntat cu moartea unui membru al familiei, a unui apropiat sau a unui prieten. Este intotdeauna un moment dureros, dar nu de disperare, daca se ia in considerare speranta invierii. Analizand diferitele pasaje citate din Biblie, constatam ca invierea va avea loc pe doua planuri :
a) pe plan terestru
b) pe plan ceresc.
Ea este mentionata sub trei apelative diferite:
a) Prima inviere
b) Invierea mai buna
c) Invierea generala
Inainte de a descrie mecanismele acestor tipuri de invieri, sa vedem semnificatia cuvantului “inviere”. De obicei: inseamna intoarcerea de la moarte la viata. Aceasta intoarcere la viata in conditiile materiale si morale, din ziua de astazi, nu ar fi o binecuvantare in sine. Aceasta trebuie sa fie insotita:
— De o restaurare a mediului nostru inconjurator prin eliminarea tuturor felurilor de elemente negative: boli, poluare, etc.
— De o intoarcere la perfectiunea umana a fiecarui individ, asa cum a fost Adam.
— Sau de o schimbare a naturii (exceptionala pentru unii).
Invierea are sens numai in cazul in care acceptam faptul ca Isus Cristos S-a dat pe Sine ca jertfa de rascumparare pentru Adam si, astfel, a devenit Mantuitorul intregii omeniri, descendenta direct din Adam. Cum in Biblie, si in special in Vechiul Testament, gasim simboluri, le cautam pe cele care reprezinta sacrificiul, moartea si invierea Domnului nostru Isus. Dintre acestea putem cita trei exemple:
Primul caz — Isaac
Avraam, unul dintre patriarhi, denumit de asemenea si “prietenul lui Dumnezeu”, se supune cerintelor Celui Vesnic si accepta chiar sa isi sacrifice propriul fiu. Odata dovedita credinciosia, Dumnezeu ii opreste mana in ultimul moment si inlocuieste sacrificiul cu un berbece, special prevazut in acest scop. Avraam isi primeste inapoi fiul, in viata, simbol al invierii si imagine a invierii lui Isus Cristos.
Al doilea caz — Iona
Un profet din Vechiul Testament a carui istorie este cunoscuta de toti crestinii si chiar de pagani. Prin neascultarea sa de Domnul el a devenit raspunzator de iscarea furtunii pe mare. Aruncat in mare de catre echipajul corabiei, el a fost inghitit de un peste si a stat trei zile in burta acestui peste (considerat mort) — el a fost varsat viu la mal, simbol al invierii, o alta imagine a invierii lui Isus Cristos. Acest eveniment a fost citat de catre Domnul nostru atunci cand carturarii si fariseii i-au cerut un miracol. (Matei 12:39-40) “El le-a zis: Un neam viclean si preacurvar cere un semn; dar nu i se va da alt semn, decat semnul proorocului Iona. Caci, dupa cum Iona a stat trei zile si trei nopti in pantecele chitului, tot asa si Fiul omului va sta trei zile si trei nopti in inima pamantului”.
Al treilea caz — Daniel
Un captiv printre copiii lui Iuda, deportat in Babilon sub domnia regelui Nebucadnetar. El era foarte stimat, apreciat pentru ca explicase visele regelui, si a ramas apreciat sub domnia fiului sau Belsatar si apoi sub domnia lui Darius. Din aceasta cauza, ceilalti slujitori ai regelui erau gelosi si il urau. Ei organizasera un complot, prin care “Era interzis, printr-un decret al regelui, sa se faca inchinaciuni altor dumnezei decat regelui”.
Daniel nu s-a supus acestui decret (Daniel„ 6:10). El se ruga Dumnezeului sau, de trei ori pe zi, cu fereastra deschisa. Intrerupt de garzi, el a fost adus in fata regelui si aruncat in groapa cu lei, conform decretului. El a fost in mod miraculos salvat (Daniel 6:22-23). “…
Daniel a fost scos din groapa, si nu s-a gasit nici o rana pe el, pentru ca avusese incredere in Dumnezeul sau.” Putem vedea in acest eveniment o imagine a invierii lui Isus Cristos. In aceste trei cazuri viata a fost pastrata si moartea nu a fost decat simbolica. Vedem acum trei cazuri concrete din Vechiul Testament, unde viata a fost intr-adevar intrerupta un anumit interval de timp si apoi miraculos redobandita.
Fiul vaduvei din Sarepta prin profetul Ilie (1 Regi 17:17-24): “Fiul femeii, stapana casei, s-a imbolnavit. Si boala lui a fost atat de cumplita incat n-a mai ramas suflare in el.” (21)”… Si s-a intins de trei ori peste copil, a chemat pe Domnul” … (22) “Domnul a ascultat glasul lui Ilie, si sufletul copilului s-a intors in el si a inviat.”
Fiul Sunamitei prin profetul Elisei (2 Regi 4:25-37) (32) “Cand a ajuns Elisei in casa, iata ca murise copilul, culcat in patul lui.” (35) “… Elisei … s-a intins peste copil. Si copilul a stranutat de sapte ori, si a deschis ochii.”
Cadavrul unui om (nenumit), atingand osemintele lui Elisei in mormant. (2 Regi 13:21) “Si, pe cand ingropau un om, iata ca au zarit una din aceste cete (de sirieni), si au aruncat pe omul acela in mormantul lui Elisei. Omul s-a atins de oasele lui Elisei, si a inviat si s-a sculat pe picioare. Noi deducem din aceste miracole ca o anumita putere a fost data profetilor pentr a infaptui aceste miracole. Viata a doi copii a fost prelungita, precum si a unui adult.
Aceste miracole aduceau o licarire de speranta pentru viitorul omenirii dar erau inca neintelese de catre popor. Lasam la o parte eventuala simbolistica a acestor trei evenimente pentru a se alatura celorlalte miracole savarsite de Domnul Isus. Aflam despre trei dintre acestea :
1. Fiul vaduvei din Nain
Isus opreste cortegiul funerar. (Luca 7:11-16)
2. Fiica lui Iair
Moartea este recenta. (Luca 8:49-56)
3. Lazar
Un prieten al lui Isus, depus intr-un mormant, de 4 zile. (Ioan 11:1-44)
Observam in trecere asemanarea cu Vechiul Testament, 2 copii si un adult. Aceste miracole puternice evoca glorioasa inviere atat de mult asteptata si ridica multe intrebari cum ar fi:
1. De ce Isus nu S-a limitat la un singur miracol?
2. De ce doar de trei ori?
3. De ce nu a inviat El un numar mai mare de oameni de-a lungul misiunii Sale?
Oportunitatile nu au lipsit timp de 3 ani si jumatate. Putem logic presupune ca era intentia lui Dumnezeu sa le demonstreze apostolilor credinciosi ca binecuvantarile datorate revenirii la viata vor fi diferite unele de altele. Avem dovada acestora in Sfintele scripturi:
1. In Apocalipsa 20:6 “Fericiti si sfinti sunt cei ce au parte de intaia inviere!” — in 1 Tesaloniceni 4:16 “intai vor invia cei morti in Hristos”.
2. In Ioan 5:28 si 29: “toti cei din morminte … vor iesi afara din ele”. Acest pasaj se refera la invierea generala
3. In Evrei 11:35-40 “unii (profetii), ca sa dobandeasca o inviere mai buna”, perfectiunea trezirii lor.
Cum putem asocia cele trei miracole mentionate cu cele trei grade de inviere enumerate? Sa analizam desfasurarea fiecaruia dintre aceste trei miracole, circumstantele, modul de indeplinire, martorii oculari… Sa recitim versetele citate:
Fiul vaduvei din Nain
(Luca 7:11-16) (12) “Cand S-a apropiat de poarta cetatii, iata ca duceau la groapa pe un mort, singurul fiu al maicii lui, care era vaduva; si cu ea erau o multime de oameni din cetate.” (14 si 15).
“Apoi S-a apropiat, si S-a atins de racla. Cei ce o duceau, s-au oprit. El a zis: Tinerelule, scoala-te, iti spun! Mortul a sezut in capul oaselor, si a inceput sa vorbeasca. Isus l-a dat inapoi maicii lui.” Isus opreste cortegiul funerar in drum spre mormant.
El starneste multimea prin invierea mortului. Vestea acestui miracol se raspandeste repede. Carei clase de oameni putem atribui acest eveniment? Oamenilor din vechime demni, mentionati in capitolul 11 din scrisoarea catre Evrei.
Acelor ce fac parte din “invierea mai buna” — ei se vor trezi in corpuri perfecte, intrucat si-au dovedit credinciosia de-a lungul vietii lor anterioare. Cand Dumnezeu va aduce inapoi la viata prin fiul Sau Isus Cristos pe oamenii demni din vechime, convoaiele funebre vor inceta. Aceasta manifestare va fi publica, in vazul evreilor (pentru ca in Israel trebuie sa se produca mai intai acest miracol).
Aceasta va fi o dovada de netagaduit ca se va stabili Imparatia lui Cristos pe Pamant. Vestea se va raspandi rapid in Israel si va depasi frontierele pentru a fi cunoscuta de toate natiunile care vor avea ochii atintiti pe Israel care va fi din nou coplesit de binecuvantari.
Fiica lui Iair
In varsta de 12 ani este inviata. (Luca 8:49 la 56): “Pe cand vorbea El inca, vine unul din casa fruntasului sinagogii, si-i spune: Fiica ta a murit, nu mai supara pe Invatatorul”. Luca 8:51 “Cand a ajuns la casa fruntasului, n-a lasat pe nici unul sa intre impreuna cu El, decat pe Petru, pe Iacov, pe Ioan, pe tatal si mama fetei.” (54) “Dar El, dupa ce i-a scos pe toti afara, a apucat-o de mana, si a strigat cu glas tare: “Fetito, scoala-te!” Luca 8:55 “Si duhul ei s-a intors in ea, iar fata s-a sculat numaidecat.” (56) “Isus le-a poruncit sa nu spuna nimanui cele intamplate.”
Fiica lui Iair era pe moarte cand acesta era in compania lui Isus. Ea a murit inainte de sosirea lui Isus. Scena se petrecea in interiorul casei departe de privirea curiosilor. Doar parintii fetei si trei apostoli, Petru, Ioan si Iacov, L-au insotit pe Isus in casa. Vestea trebuia tinuta secret.
Carei clase putem atribui aceasta intamplare? Membrilor Bisericii, Micii Turme care va avea parte de Intai Inviere. Aceasta inviere va fi ascunsa de ochii lumii. Aceasta clasa va ajunge la cel mai inalt grad spiritual, pana la a obtine natura divina, adica nemurirea, acelasi titlu pe care Domnul nostru l-a primit dupa ce a inviat. Romani 2:7 — “Si anume, va da viata vesnica celor ce, prin staruinta in bine, cauta slava, cinstea si nemurirea”.
Domnul nostru Il implora pe Dumnezeu: Ioan 17:24-26 — Ioan 17:24 “Tata, vreau ca acolo unde sunt Eu, sa fie impreuna cu Mine si aceia pe care Mi i-ai dat Tu, ca sa vada slava Mea, slava pe care Mi-ai dat-o Tu”.
Membrii astfel glorificati, nu vor mai putea fi vazuti de catre oameni. Revarsarea binecuvantarilor asupra lumii va confirma trecerea acestei clase dincolo de val. Procesul acestei schimbari de la sfarsitul Veacului Evanghelic ne este descris in 1 Tesaloniceni 4:13-18.
Lazar
(Ioan 11:1-44) (3) “Surorile au trimis la Isus sa-I spuna: Doamne, iata ca acela pe care-l iubesti, este bolnav.” (11) “Dupa aceste vorbe, le-a zis: Lazar, prietenul nostru, doarme: dar Ma duc sa-l trezesc din somn.” (14) “Atunci Isus le-a spus pe fata: Lazar a murit.” (17) “Cand a venit Isus, a aflat ca Lazar era de patru zile in mormant.” (38) “Isus … S-a dus la mormant. Mormantul era o pestera, la intrarea careia era asezata o piatra.” (39) “Dati piatra la o parte, a zis Isus.” (41) “Au luat dar piatra din locul unde zacea mortul. Si Isus a ridicat ochii in sus, si a zis: Tata, Iti multumesc ca M-ai ascultat.” (43-44) “Dupa ce a zis aceste vorbe, a strigat cu glas tare: Lazare, vino afara! Si mortul a iesit … Isus le-a zis: Dezlegati-l, si lasati-l sa mearga.”
Scena are loc langa mormant. Lazar a stat acolo timp de 4 zile. Daca in cele doua cazuri precedente anumite persoane au putut contesta miracolul, argumentand ca a fost vorba probabil de un stop cardiac de moment, intamplator, cazuri in care probabil s-a recurs la manevre de resuscitare, cazul lui Lazar confirma ca a fost vorba de un miracol savarsit de Isus dupa 4 zile fara viata, petrecute in mormant.
Invierea lui Lazar anticipeaza invierea omenirii in general. Timp de 4.000 de ani (4 zile in ochii Domnului) omenirea s-a aflat in aceasta stare de moarte, de necunostinta totala, fara nicio speranta, datorita condamnarii lui Adam care a trecut asupra tuturor urmasilor sai.
Odata cu venirea Domnului si prin sacrificiul Sau, El a rascumparat pe Adam si intreaga omenire si in acest fel El a transformat moartea in somn, dupa cum El Insusi spune: Lazar doarme. Aceasta lucrare de restabilire in beneficiul omenirii apartine viitorului.
De ce aceasta asteptare? Pentru ca intre timp are loc chemarea si alegerea membrilor Bisericii, Corpul lui Cristos care trebuie sa fie in prealabil glorificat, inainte ca Cristos, Capul si Corpul, sa indeplineasca aceasta minunata sarcina de trezire la viata a celor ce se afla in morminte pentru a le permite sa ajunga la perfectiunea umana in timpul Veacului Milenar, prevazut in acest scop.
Ajutorul membrilor familiei ne permite sa gandim ca in timpul trezirii treptate a fiecarui individ, ajutorul aproapelui, al unui membru al familiei sau al unui prieten, va fi necesar pentru a scapa de toate imperfectiunile si de a le transforma in forte fizice si mentale perfecte, corespunzatoare staturii primului om Adam.
Ce plan maret a conceput Dumnezeu, in care fiecare va avea locul sau, fie ca este vorba despre planul pamantesc, fie ceresc. Egoismul va fi indepartat pentru totdeauna; pacea, bucuria, dragostea vor domni in acest regat binecuvantat.
Aceasta putere creatoare care la inceput i-a creat pe Adam si Eva va fi reintalnita in fiecare individ caruia i se va atribui un corp perfect, terestru sau celest, avand pastrata individualitatea. Sa tinem minte ca toate aceste minunate binecuvantari se bazeaza pe un sacrificiu unic, cel al Domnului nostru Isus Cristos. Amin.
Romain MLOTKIEWICZ, Franta