Cel mai amplu Program dedicat sănătății emoționale și siguranței copiilor, în contextul Pandemiei de COVID-19, a fost lansat recent de către autoritățile române. Acestea spun că 48% dintre copii și părinți s-au confruntat cu stări de anxietate, la care s-au adăugat adesea situații de agresivitate, tulburări emoționale, depresie, tulburări alimentare sau de somn, abuz sau neglijare, dependență de ecrane, fobii, (cyber)bullying, tentative de suicid sau consum de substanțe pe parcursul Pandemiei de COVID-19.
De asemenea, pe parcursul anului 2020 au fost sesizate infracțiuni cu 8.122 de victime copii, iar în primele 7 luni din 2021 au fost sesizate fapte penale cu 5111 victime copii. Mai mult, un raport al Europol (2020) arată că Europa de Est a devenit în timpul Pandemiei o sursă a producerii materialului de abuz și/sau exploatare a copiilor în online, la nivel global din cauza restricțiilor de circulație și a prezenței excesive pe internet.
Prin lansarea acestui proiect se urmărește „protejarea integrității psiho-emoționale a copiilor prin crearea unor mecanisme de evaluare și intervenție pentru asigurarea sănătății mintale a acestora în perioada Pandemiei de COVID-19 și post-pandemie, dezvoltarea unui mecanism de prevenire și intervenție multidisciplinară pentru situațiile de violență de natură fizică, sexuală și emoțională în cadrul familial, instituțional, comunitar și online. România devine astfel una dintre primele țări europene care pune pe agenda publică de priorități dimensiunea sănătății psiho-emoționale a copiilor, dar și siguranța acestora, în contextul noilor tipuri de amenințări la care sunt expuși. Programul prevede 70.000 de ore de consiliere psihologică și psihoterapie pentru copiii identificați cu tulburări psiho-emoționale generate de Pandemia de COVID-19, introducerea de către Ministerul Educației în curriculum școlar a tematicilor de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor, siguranța online, asigurarea de sesiuni de formare pentru cel puțin 7000 de specialiști în domeniul managementului emoțiilor și al relaționării, metode de identificare și intervenție în situațiile disruptive psiho-emoțional, introducerea unui modul de formare a competențelor în domeniul psiho-emoțional pentru profesori la nivel de masterat didactic”, precizează Guvernul României.
Tot ca parte din program se intenționează desemnarea de inspectori școlari dedicați pentru managementul incluziunii și al suportului psiho-pedagogic, realizarea de camere de audieri destinate copiilor victime ale infracțiunilor în fiecare județ, dezvoltarea un sistem informatic integrat de analiză și sortare intuitivă a imaginilor și clipurilor video cu caracter abuziv împotriva copiilor, care va eficientiza substanțial componenta de combatere a pornografiei infantile și a exploatării și abuzului minorilor online, implementarea unui mecanism de alertă în timp real pentru copiii dispăruți, crearea unui număr unic la nivel național pentru urgențe legate de copii, respectiv dezvoltarea Platformei de resurse dingrijapentrucopii.gov.ro dedicată atât copiilor, cât și specialiștilor și părinților. Aceasta va conține materiale de specialitate, realizate de profesioniștii în domeniu, ghiduri și proceduri.
Durata Programului este de 2 ani și va beneficia de un buget de aproape 6 milioane de euro.
Dragoș HOJDA