Romania – una dintre putinele tari din Europa care nu a introdus Educatia pentru mediu in Sistemul de Invatamant.
Senatorul Severica Rodica Covaciu sustine introducerea in Sistemul National de Invatamant a Educatiei pentru mediu.
Una dintre concluziile evaluarii din 2019 a punerii in aplicare a politicilor de mediu ale Uniunii Europene (Bruxelles, 04.04.2019) este aceea ca gropile de gunoi din jurul marilor orase din Romania, sunt adevarate bombe pentru mediu si pentru sanatatea oamenilor. Se mentioneaza faptul ca din 2014, Romania a facut progrese infime in ceea ce priveste deseurile municipale, fapt pentru care procedura de sanctionare (infringement) nu va putea fi evitata in 2020. In acest context, readucem in discutie faptul ca gestionarea deseurilor in judetul Maramures ramane o problema care necesita maxima urgenta, atentie si implicare.
Cunoastem faptul ca activitatea de depozitare a gunoiului menajer din Baia Mare, pe rampa amenajata in Satul Nou de Sus a fost sistata in 16 iulie 2017 conform HG 349/2005. In urma trecerii in conservare a acestui depozit, deseurile colectate au fost depuse pe o platforma temporara, care are autorizatia de functionare valabila pana in octombrie 2020. Referitor la aceasta platforma, consultantii pe probleme de mediu atrag atentia asupra faptului ca inaltimea admisa pentru depozitare va fi in curand depasita. Cel mai probabil, depozitul va fi din nou relocat. In acest context, este imperativa stoparea relocarii repetitive si gasirea unor solutii permanente.
Oare in judetul nostru, respectiv la nivelul Romaniei nu se poate rezolva exemplar problema gunoiului cu fonduri structurale, la fel ca in alte tari din Uniune?!
In Europa, exista exemple si modele de Centre Regionale de Management Integrat al Deseurilor (Slovenia – cea mai moderna uzina de tratare si recuperare a deseurilor din Europa, Spania, Germania etc.) ce au ca rezultat orase curate si ingrijite, in care doar o cantitate infima (cam 0,7%) din mizeria orasului ajunge la groapa de gunoi, restul se recicleaza, se reutilizeaza in alte forme sau se transforma in energie. Chiar Bulgaria, tara cu care suntem comparati adesea, a facut mari progrese (ex. modelul din Stara Zagora).
Gandindu-ma la posibile solutii, supun atentiei un aspect important pentru noi toti: Educatia pentru mediu.
Suntem, in acest sens printre putinele tari din Europa care nu au inclusa in Sistemul National de Invatamant, exact componenta educationala ce ar pune bazele unei atitudini pozitive fata de mediul in care traim, cu scopul formarii unui comportament corect in raport cu nevoia acuta de a-l proteja.
Competentele formate si dezvoltate in randul elevilor si profesorilor prin aceasta componenta a educatiei, ar putea constitui un suport important al protejarii mediului prin: reducerea cantitativa a deseurilor (consecinta a reducerii consumului de plastic), colectare selectiva, respectarea normelor de depozitare a deseurilor menajere, reciclare creativ-artistica si altele.
In aceeasi ordine de idei, consider ca masurile coercitive ar contribui substantial la reducerea cantitatii de gunoi menajer si la gestionarea integrata a acestuia, avand ca efect constientizarea populatiei, asumarea responsabilitatilor si consecintelor.