Autoritățile au în plan un nou set de norme de igienă pentru saloanele de înfrumusețare și îngrijire și pentru unitățile de tatuaj, piercing și implantare dermală. Ministerul Sănătății a lansat recent în dezbatere publică un proiect care schimbă regulile după care vor funcționa aceste saloane. Din Nota de fundamentare la acest proiect de lege aflăm că „în prezent, saloanelor de înfrumusețare le sunt aplicate dispozițiile Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare publice şi private, tehnicii de lucru şi interpretare pentru testele de evaluare a eficienţei procedurii de curăţenie şi dezinfecţie, procedurilor recomandate pentru dezinfecţia mâinilor, în funcţie de nivelul de risc, metodelor de aplicare a dezinfectantelor chimice în funcţie de suportul care urmează să fie tratat şi a metodelor de evaluare a derulării şi eficienţei procesului de sterilizare, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 961/2016.
Siguranța tratamentelor cosmetice depinde de diverși factori, dintre care cei mai importanți includ un nivel ridicat de sterilizate a echipamentelor și instrumentelor. Prezentul proiect de ordin include proceduri de curatare, dezinfectare și sterilizare specifice saloanelor de înfrumusețare și unităților de tatuaj, piercing și implantare dermală.
Totodată, este actualizat cu prevederi conforme cu practica modernă specifică unităților de înfrumusețare, definirea de noi proceduri estetice precum și entitatea economică care prestează procedurile. De asemenea, se urmărește modificarea textului legislativ în ceea ce privește substanțele prezente în cernelurile pentru tatuaje sau în machiajul permanent, precum și cu noile prevederi privind produsele cosmetice”.
Conform acestui act normativ pus în dezbatere, dacă ne referim la tatuaje, atunci ar fi bine de știut care ar fi noile norme de igienă pentru serviciile din unitățile de tatuaj, piercing și implantare dermală: „Desfăşurarea activităţilor de tatuare, piercing sau implantare dermală trebuie să aibă loc în spaţii separate cu respectarea condițiilor de mediu, după cum urmează:
a) spaţiul de recepţie în care se asigură accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor – trebuie să aibă expuse vizibil toate autorizaţiile, certificatele, aprobările necesare desfăşurării activităţii, precum şi sfaturile de îngrijire tatuaj/piercing/implant dermal, informaţii şi avertismente
b) spaţiul de lucru pentru desfăşurarea activităţilor de tatuare, piercing și implantare dermală care trebuie să aibă o suprafaţă minimă de 6 mp pentru un modul de lucru. Suprafaţa spaţiului de lucru se va calcula în funcţie de numărul de module. Modulele de lucru trebuie să fie separate prin panouri despărţitoare. Pentru fiecare spaţiu trebuie asigurată iluminarea naturală/ artificială și climatizare necesară desfăşurării în condiţii optime a activităţii
c) spaţiul destinat efectuării dezinfecției/sterilizării şi păstrării instrumentarului dezinfectat/sterilizat a dispozitivelor şi materialelor sanitare, organizării activităţilor propriu-zise, precum şi a activităţilor conexe (spălarea, decontaminarea, împachetarea şi stocarea) trebuie să respecte prevederile capitolului VII, din prezentele norme .
d) spaţiu pentru depozitarea echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curăţenie.
Tatuajele, piercingurile/implantarea dermală se efectuează numai în unitățile specializate. Acestea se efectuează numai cu ace sau branule speciale. După efectuarea procedurii de tatuare piercing/implantare dermală, operatorul are obligaţia să pună în vedere clientului să revină după 3 zile la control şi la tratament sau ori de câte ori este nevoie.
Modulul pentru efectuarea activităţii de tatuare trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru pentru pigmenţi şi compartimente pentru materialele necesare procedurii de tatuare, scaun pentru operator, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase.
Modulul pentru efectuarea activităţii de piercing/implantare dermală trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru cu compartimente şi materiale necesare procedurii de piercing/implantare dermală, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase, precum și pentru cele periculoase (tăietoare, înțepătoare, risc biologic).
Temperatura din camera de lucru unde se efectuează proceduri de tatuare piercing/implantare dermală trebuie să fie confortabilă, asigurându-se un minimum de 22º C. În spaţiul de lucru este permis doar accesul operatorului/cosmeticianului şi clientului, precum şi al cadrelor medicale, după caz. Dacă în cadrul unității de tatuaj, piercing și implantare dermală se furnizează şi alte servicii de înfrumuseţare, acestea trebuie să se desfăşoare în spații separate”.
Dragoș HOJDA