- Publicitate -
Ad imageAd image

CRUDUL ADEVĂR – Petrecerea timpului liber, o mare problemă pentru turiști în Maramureș

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Vrem turism, dar nu știm să îl facem. Vrem turiști cât de mulți, dar nu vrem să ne obosim prea tare. De multe ori credem că e de ajuns că îi dăm turistului un acoperiș deasupra capului și o masă tradițională, însă nu așa se face turismul. P spun specialiștii în turism, care recunosc că petrecerea timpului liber în Maramureș este o mare problemă.

„Maramureșul mai are mult de lucrat la serviciile pe care le oferă, mai are mult de lucrat la capitolul accesibilitate, pentru că aici chiar cred că avem o mare problemă pe care nu am rezolvat-o, sunt mici îmbunătățiri, dar mai e mult de lucru. Maramureșul are o problemă foarte mare legată de petrecerea timpului liber atunci când vii în Maramureș, pentru că lumea își dorește un turism activ, ne trebuie activități deosebite ca să umplem aceste zile. Aici este necesară o strategie făcută de profesioniști. Trebuie creat cu adevărat produsul turistic Maramureș – adică gândite componentele acestuia. Și identificate sursele de finanțare pentru aceste componente. Ele pot fi atât publice cât și private, cu condiția să avem un concept și o strategie unitară, coerentă, făcută de profesioniști.

Aici avem o mare problemă. Pentru că niciodată nu s-a pus problema să fie întrebați cei care știu sa vândă turism. Aceste strategii se fac de teoreticieni. Oameni care știu indiscutabil geografie, etnografie, geologie…Dar care nu știu ce se vinde în prezent în industria turistică, care sunt tendințele, ce preferințe are turistul actual, pentru ce servicii suplimentare este dispus să cheltuie bani. Personal mi-am dorit un astfel de demers și mi-am arătat disponibilitatea profesională. Odată cu proiectul Consiliului Județean de creare a Organizației de Management de Destinație mi se părea că se creează și oportunitatea. Din păcate acest proiect e gândit exact ca toate celelalte dinaintea lui…fără vreun interes de a realiza cu adevărat ceva practic pentru industria turistică și turismul din Maramureș. Pare că cineva a primit ca sarcină de servici să facă un stat pentru un astfel de organism, a dat cu copy-paste din statutul organismelor similare create din țară (in lipsa unei legi speciale a OMD-urilor pentru că acesta zace prin Parlament de o vreme – aproape gata dar nu chiar) și…ce a ieșit e similar cu ce a mai fost. Nimic nou. Nici o viziune, nimic care să aducă o nota practică și pragmatică, o finalitate economică. Probabil vom vedea sau revedea spectacole folclorice, aceleași evenimente care ne-au demonstrat că nu au forța de a atrage noi turisti pentru că au o adresabilitate redusă și se desfășoară pe perioade scurte de timp, pentru că nu beneficiază de o reala promovare națională și internațională”, a declarat Diana Iluț, specialist în turism.

Specialiștii în turism atrag atenția că dacă se dorește a se face cu adevărat turism în Maramureș, atunci trebuie să se stabilească strategia apelând la mediul economic: „Alte șanse nu există. Vânzătorul știe cel mai bine ce își dorește cumpărătorul. Ce cumpără pentru alte destinații ar cumpăra și pentru România, dacă ar putea, dacă i s-ar oferi. Avem nevoie de crearea unor noi oportunități turistice care sa fie potrivite conceptului de turism rural, potrivite turistului care vine în Maramureș pentru tradiții și natura și care trebuie sa găsească aici și activități adecvate: muzee ale satelor care sa fie permanent vii, în care turistul sa interacționeze cu „țăranul” și să participe la acțiunile acestuia (după modelul Tunisia, Maroc, Iordania etc), zone naturale de un pitoresc indiscutabil în care să ii fie facilitat accesul la activități fizice (cățărări, tiroidiene, parcuri de aventura pentru copiii, mini terenuri de golf, călărie), restaurante tradiționale în care să poată fi organizate și „clase” de gătit produse românești (cum ar fi sa învețe un american să facă sarmale )”.

„Multe alte activități similare gândite unitar, așa încât să poată fi cuprinse în pachete turistice, să poată fi promovate și vândute. Un real beneficiu pentru toată lumea: de la localnic care are și el acces la astfel de activități pană la vizitator care găsește oricând ceva activități pentru petrecerea timpului liber, la agenții economici angrenați în aceste activități și administrațiile locale, județene și naționale”, mai spune Diana Iluț.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu