Un eveniment găzduit, marți, de Comisia Europeană pune în lumină un proiect asumat deja la nivel comunitar drept studiu de caz pentru întărirea componentei digitale în învățământ. Anume, un proiect al Croației, țară cu o populație de aproape cinci ori mai mică decât a României, care investește peste 180 de milioane de euro din fonduri europene pentru a consolida infrastructura digitală și tehnologiile în școli.
Proiectul E-Schools, care a început cu o fază-pilot într-un număr restrâns de școli, are drept scop să pună la punct o infrastructură IT&C unitară pentru toate școlile din această țară de 4 milioane de locuitori și să dezvolte software-ul necesar pentru învățământul primar și secundar, precum și să întărească performanța profesorilor în folosirea instrumentelor digitale. Scopul proiectului este de a “echipa profesorii și elevii cu abilitățile IT necesare pentru a concura mai bine pe piața globală a secolului al 21-lea”.
Pentru aceasta, Croația cheltuie, în total, peste 177 milioane de euro, dintre care contribuția europeană este de peste 150 de milioane de euro, bani proveniți din Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul Social European.
Pe ce cheltuie Croația acești bani:
Va fi instalată infrastructura de rețea și rețelele locale pentru sistemul de unități de învățământ
Fiecare școală va fi conectată la o rețea unică națională, administrată de beneficiarul proiectului – Rețeaua Academică și de Cercetare Croată (CARNET), la centrele de date și la celelalte școli
CARNET își va întări centrele regionale de dezvoltare a rețelei, unde sunt instruiți și profesorii pentru dezvoltarea abilităților digitale. Sunt cinci astfel de centre, în orașele Zagreb, Osijek, Rijeka și Split
Școlile, deci și profesorii vor primi calculatoare și alte instrumente de lucru
Fiecare școală va avea o clasă interactivă și își va putea procura echipamente în funcție de propriile necesități
Va fi îmbunătățită calitatea serviciilor electronice pentru școli și alte departamente guvernamentale
În total, acești bani sunt disponibili pentru 1.166 de școli din învățământul primar și secundar, autoritățile propunându-și să finalizeze proiectul până la sfârșitul anului viitor.
Este vorba despre extinderea la nivel național a unui proiect-pilot implementat în perioada 2015-2018, cu o valoare totală de 40 de milioane de euro (contribuție UE de 34 de milioane), ce a acoperit elemente de infrastructură și dotări pentru circa 150 de școli (puțin peste 10% dintre școlile Croației). Potrivit prezentărilor croate, faza pilot, lansată acum șase ani, a contribuit la adaptarea rapidă a unei bune părți a școlilor la predarea online, în timpul crizei produse de pandemia Covid-19.
Singurele fonduri investite până acum de către Guvernul României în digitalizarea Educației au fost cele 150 de milioane de lei, aproximativ 30 milioane de euro, pentru cele circa 250.000 de tablete cumpărate în tranșe prin Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, după cum Edupedu.ro a notat aici.
Au mai fost anunțate achiziții de echipamente prin programul ROSE (pentru liceele participante în program), cu fonduri împrumutate de la Banca Mondială și local, prin autoritățile locale sau consiliile județene. Nu există însă o centralizare a acestora din urmă.