- Publicitate -
Ad imageAd image

Criza loveste sistemul feroviar – CFR va reduce in acest an aproximativ 8 mii de salariati

Ad imageAd image

Numarul de personal de la calea ferata va trebui sa fie redus intre 7.105 si 8.305 salariati pana in 2011, ceea ce va duce la economii totale de 787,96 milioane lei anul viitor potrivit strategiei de restructurare a domeniului feroviar, realizata de Ministerului Transporturilor.

Potrivit documentului, care va fi prezentat de ministrul Transporturilor la intalnirea cu sindicatele, de la CFR SA administratorul infrastructurii feroviare, vor pleca 1.630 de salariati, din care 991 (61 la suta) personal operational, respectiv 639 (39 la suta) personal de specialitate si administrativ.

In total, aceste masuri vor duce la reduceri de cheltuieli de 288 milioane lei in anul 2011.

La CFR Calatori, personalul ar trebui sa fie redus cu un total de 2.075 salariati, ceea ce va duce in 2011 la reduceri de cheltuieli in valoare de 200 milioane lei, din care 65 milioane lei cheltuieli cu personalul si 135 milioane lei alte cheltuieli.

La CFR Marfa ar urma sa se reduca personalul cu intre 3.400 si 4.600 de angajati, in functie de disponibilitatea sindicatelor de a renunta sau suspenda pentru anul 2011 drepturi care se regasesc in Contractul Colectiv de Munca astfel: 4.600 de posturi, daca nu se renunta la niciun drept, respectiv 3.400 de posturi daca se renunta la tichetele de masa, primele de vacanta, prime de paste, Craciun si ziua feroviarului, prime de vacanta, autorizatii si permise reduse.

Aceste masuri vor duce la scaderea cheltuielilor in anul 2011 comparativ cu anul 2010 cu 300 milioane lei.

Potrivit documentului, CFR SA inregistra la 30 iulie venituri de 1,7 miliarde lei si cheltuieli de 2,13 miliarde lei, pierderile companiei fiind de 432 milioane lei. Pe de alta parte, CFR Calatori se asteapta la o pierdere de peste 291 milioane lei, cu 111,8 milioane lei mai mare decat pierderea prevazuta in bugetul pe anul in curs, in timp ce arieratele se ridica la 583 milioane lei.

In ceea ce priveste CFR Marfa, compania a raportat nerealizarea unor venituri de 40,5 milioane lei fata de bugetul aprobat pe 2010 la sase luni, depasirea cheltuielilor cu 32 milioane lei, precum si penalitati de 9,5 milioane lei reprezentand penalitati la plata taxei de utilizare a infrastructurii catre CFR SA.

Intre masurile propuse la fiecare societate, in afara reducerilor de personal, se gasesc in strategie: continuarea procesului de inchiriere a liniilor feroviare neinteroperabile pentru CFR SA, vanzarea unor terenuri ale companiei CFR SA, asigurarea de la bugetul de stat a diferentei dintre costurile reale de exploatare si taxa de utilizare a infrastructurii pe care o percepe compania.

In cazul CFR Calatori, masurile de reorganizare vizeaza aplicarea somajului tehnic incepand cu 16 august 2010, masura deja luata, stabilirea valorii taxei de utilizarea infrastructurii direct proportional cu parametrul de performanta al infrastructurii feroviare, respectiv reducerea taxei proportional cu minutele de intarziere datorate CFR SA pentru fiecare tren, precum si extinderea controlului accesului in vagoane a calatorilor, noi oferte comerciale, precum si introducerea unor automate de bilete in statiile CFR unde nu exista puncte de vanzare. Tot in cazul CFR Calatori, ministerul propune majorarea tarifelor de transport cu 10 la suta, ceea ce ar aduce la venituri suplimentare de 28 milioane lei, majorarea cu 275 milioane lei a sumelor pentru plata compensatiilor alocate diferitelor categorii de personal ce beneficiaza de reduceri la bilete.

In cazul CFR Marfa printre masurile propuse pentru reducerea cheltuielilor se afla somajul tehnic introdus deja din 17 mai, reorganizari comerciale, incheierea unui act aditional la Contractul Colectiv de Munca care sa suspende in anul 2010 a unor drepturi salariale respectiv prime de paste, Craciun, Ziua Feroviarului si renuntarea la tichete de masa. Tot in strategia de restructurare a CFR Marfa se propune eliminarea accizei la motorina consumat in transportul feroviar si achizitionarea energiei de pe piata libera.

Initial, companiile de cale ferata din subordinea Ministerului Transporturilor primisera mandat din partea conducerii ministerului sa disponibilizeze intre 10.000 si 13.000 de angajati pana la sfarsitul lui septembrie an.

agerpres

Foto: Ciprian DRAGOS

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu