CFR Calatori si CFR Infrastructura au fost amendate cu 578.000 de lei

Ad imageAd image

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat CFR Calatori si CFR Infrastructura cu 578.000 de lei pentru deficientele constatate in gari si in ceea ce priveste conditiile de transport pe caile ferate, a declarat, marti, pentru AGERPRES, directorul general al ANPC, Paul Anghel.

Valoare amenzilor aplicate celor doua societati din domeniul feroviar, 69 la numar, reprezinta aproape jumatate din totalul amenzilor de 1,2 milioane de lei aplicate la nivel national in acest sector. Cele doua societati au primit si 36 de avertismente.

Anghel sustine ca anul trecut ANPC a primit peste 100 de reclamatii care vizau transportul feroviar si conditiile din garile bucurestene, intarzierile si modificarea preturilor fiind cele mai frecvente sesizari ale consumatorilor romani.

„Din pacate, consumatorul roman nu reclama conditiile de igiena, el se orienteaza spre intarzieri, spre preturi modificate, anularea unor curse sau ceea ce tine de rapiditatea cu care se deplaseaza si mai putin de conditiile igienice-sanitare pe care le au. In general, in gari reclama partea de alimentatie publica daca le-a pus sanatatea in pericol. Anul trecut numai la nivelul municipiului Bucuresti am primit aproximativ 100 de reclamatii cu privire la mersul trenurilor, orarul de functionare sau anumite la probleme existente in gari”, a subliniat directorul general al Autoritatii, intr-o conferinta de presa.

Comisarii ANPC au efectuat in intreaga tara, in zilele de 6-7 februarie, mai multe actiuni de control cu privire la conditiile de transport pe caile ferate, precum si la serviciile de alimentatie oferite consumatorilor in zona garilor, amenzile aplicate depasind 1,2 milioane de lei.

Anghel a mentionat ca un control la fel de amplu in acest sector a mai fost derulat in urma cu 5 ani, iar anumite abateri constatate atunci au fost observate si in prezent. Cu toate acestea, conducerea ANPC sustine ca ar trebui efectuate trimestrial controale care vizeaza conditiile de transport pe caile ferate si serviciile oferite in zona garilor. „In urma cu cinci ani a existat un astfel de control, iar anumite abateri au fost remediate dar altele sunt existente in continuare. Exista planuri de remediere la nivelul celor doua societati verificate CFR Infrastructura si CFR Calatori”, a mentionat reprezentantul ANPC.

La randul sau, presedintele ANPC, Eduardt Cozminschi, a adaugat ca s-a decis anul acesta inceperea unui astfel de control in sectorul transportului feroviar, in urma reclamatiilor si sesizarilor primite. „Am fost foarte receptiv la reclamatiile si sesizarile pe care le-am primit privind conditiile pe caile ferate si de aceea am demarat acesta tematica, dar frecventa acestor controale ar trebui sa fie cel putin trimestrial”, a spus presedintele ANPC.

In ceea ce priveste deficientele constatate in garile bucurestene, reprezentatii ANPC au mentionat lipsa unor portiuni de paviment sau a unor placi de gresie, infiltratii in zona peroanelor si in cea de trecere a liniilor de cale ferata, dar si anumite abateri la grupurile sanitare.

„Un grup sanitar din Gara de Nord a fost oprit temporar pentru ca exista un canal deschis prin care efectiv putea sa cada un copil sau chiar si un adult. De asemenea, din cauza zapezilor abundente in zilele in care au fost efectuate controalele existau intarzieri la plecarea si sosirea trenurilor si am verificat daca sunt informati calatorii de aceste intarzieri si bineinteles zone de asteptare daca erau incalzite, curate sau igienizate. Am verificat daca acele intarzieri despre care am vorbit erau reglementate prin informari adresate consumatorilor la data achizitionarii tichetului de calatori inclusiv anunturile de pe panou. La Gara Basarab lipseau portiuni de paviment, placi de gresie, existau infiltratii in zona peroanelor, in zona asteptarilor si de trecere a liniilor de cale ferata. Tot in gara Basarab am gasit toalete inchise, motiv pentru care am cerut reprezentantilor garii sa le deschida in cel mai scurt timp, pentru ca nu erau deschise de ani de zile. Oricum, conditiile igienico-sanitare din garile din Bucuresti sunt mult superioare fata de ceea ce s-a intalnit in alte gari din tara, unde erau total insalubre si nu puteau fi folosite”, a explicat Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, pentru Gara de Nord s-a dat un avertisment si s-a facut un plan de remediere cat mai rapid, insa au fost multe alte amenzi in alte gari controlate din tara. Operatorii economici din Gara de Nord au fost amendati cu sume cuprinse intre 5.000 si 20.000 de lei.

Controalele ANPC pe zona de trenuri au scos la iveala toalete murdare, banchete rupte, geamuri crapate sau sparte si lipite cu mastic, spune sursa citata.

De asemenea, in privinta conditiilor asigurate in gari pentru persoanele cu dizabilitati, Paul Anghel a mentionat ca la controalele efectuate in urma cu cinci ani, respectiv in anii 2014 si 2015, s-a constatat ca nu exista aproape deloc accesibilitate catre peroane pentru astfel de persoane sau aceasta se facea foarte greu, iar in prezent pentru garile din Bucuresti exista rampe de acces pentru persoane cu dizabilitatii, inclusiv pana la peron.

„La Gara Basarab exista insa o problema. Este o distanta suficient de mare la ultima treapta pentru a urca in garnitura de tren si o panta la nivelul peronului pentru a se scurge apa si zapada, iar calatorul risca sa calce pe muchia acelei pante si sa scape sub tren. Au fost de-a lungul anilor astfel de situatii, dar, in general exista rampe in garile din tara pentru persoane cu dizabilitati”, a spus Anghel.

Cele mai mari probleme gasite de comisarii ANPC au fost in garile din judetele Mehedinti, Calarasi, Giurgiu, Ialomita, dar sunt si judete precum Alba, Sibiu si Bihor unde garile arata foarte bine.

In ceea ce priveste contestarea amenzilor date de Autoritate, Anghel a precizat ca peste 70% sunt contestate apoi de marii operatori, iar ulterior un procent similar este solutionat in favoarea ANPC.

„In general operatorii mari contesta tot – intr-o proportie uriasa – peste 70% din amenzile noastre sunt contestate, dar tot cam 70% se solutioneaza in favoarea ANPC”, a adaugat directorul general al ANPC.

Conform datelor ANPC, 398 de operatori economici care presteaza servicii in domeniul transportului feroviar, inclusiv societatile CFR Infrastructura si CFR Calatori, au fost controlati, la 295 dintre ei (aproximativ 74%) au fost constatate abateri de la prevederile legale, fie pe partea de informare sau de practici comerciale incorecte. Conform raportului mai sunt 32 de cazuri nefinalizate.

In urma deficientelor constatate, s-au aplicat 372 sanctiuni contraventionale, respectiv 205 amenzi contraventionale insumand 1.213.500 lei si 167 avertismente, pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor. De asemenea, s-au oprit definitiv de la comercializare 284 kg produse alimentare si nealimentare, posibil periculoase pentru consumatori, si s-au scos temporar din vanzare, pana la intrarea in legalitate, a unei cantitati de 549 de kg de produse alimentare si nealimentare.

Totodata, in zece cazuri s-a dispus oprirea temporara a prestarii serviciului.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu