Inspecția Muncii are în plan să verifice firmele de curierat anul care vine pe partea de securitrate și snănătate în muncă, dar și pentru depistarea celor folosesc munca la negru în anul care urmează. Cu precizarea că se vor verifica firmele de curierat mărfuri en-gros și en detail, unde avem destule accidente de muncă.
„Transportul de marfă este unul dintre sectoarele de activitate în care se produc un număr semnificativ de accidente de muncă (locul 3 și 4 din ultimii ani) având deseori o gravitate mare, ajungând până la deces. O pondere mare în numărul accidentaţilor în muncă, o au lucrătorii care se accidentează în timpul operaţiunilor de încărcare și descărcare la sediul angajatorului beneficiar al transportului. În timpul executării serviciilor de livrare la domiciliu a unor produse alimentare, curierii sunt expuși la riscuri majore induse de aglomeraţia urbană, ceea ce poate conduce la evenimente cu consecinţe grave.
Activitatea de prevenire a acestor accidente este o problemă care trebuie să primeze, având în vedere numărul de vehicule implicate, tonajul de marfă transportat în fiecare an și avântul luat de activitatea de livrare la domiciliu. Este necesară o mai mare implicare a angajatorilor din acest domeniu de activitate astfel încât lucrătorilor să li se asigure desfășurarea în condiţii de siguranţă a activităţii zilnice”, precizează autoritățile.
Cât privește riscurile majore care au fost identificate în acest tip de activitate, vorbim de manipularea manuală (transport de sarcină) este cauza principală accidentelor de muncă și a bolilor profesionale (afecţiuni musculo-scheletice) pentru conducătorii auto, precum și pentru personalul desemnat pentru activităţi de încărcare/descărcare, căderile de la înălţime, care apar de obicei în timpul urcării și coborârii în și din cabină, remorcă, sau de pe cheiurile de încărcare/descărcare și căderile de la același nivel, ignorarea pericolelor generate de trafic, riscul de agresiune.
„Aceste riscuri sunt prezente la Intrare și trafic pe teritoriul angajatorului beneficiar/furnizor, prestare de servicii de curierat în traficul urban, sosire și parcare pe zona de încărcare și descărcare, operaţiuni de încărcare și descărcare specifice mărfurilor transportate și care implică utilizarea de echipamente de muncă sub incidenţa unor legi speciale –transpalete, macarale, stivuitoare, respectiv plecare din zona încărcare și descărcare”, precizează Inspecția Muncii.
Dragoș HOJDA