Bicicletele încep să înlăture automobilele de pe străzile oraşelor din Europa, în contextul în care pandemia de coronavirus accelerează o tranziţie spre transportul ecologic, transmite Bloomberg, informează AGERPRES.
Chiar şi înainte de pandemie, cererea pentru bicicletele era în creştere din partea consumatorilor preocupaţi de mediul înconjurător iar riscul de răspândire a coronavirusului în autobuze şi metrou nu a făcut decât să crească atractivitatea bicicletelor. În plus, apariţia bicicletelor electrice a înlăturat dezavantajul transpiraţiei, făcând bicicleta o opţiune atractivă pentru şi mai mulţi consumatori după ridicarea restricţiilor.
În plus, guvernele alimentează această tendinită, oferind stimulente care merg de la 100 până la 1.500 de euro pentru utilizatorii de bicicletele electrice. Oraşe precum Berlin şi Lisabona au început să deschidă mai multe piste de biciclete, aproape 1.500 de noi kilometri de piste de biciclete fiind promişi ca urmare a crizei sanitare, susţine European Cyclists’ Federation.
„Oamenii vor o mobilitate sustenabilă, iar acest lucru transformă societatea”, susţine Susanne Puello, care conduce divizia de biciclete electrice de la Pierer Mobility AG, care include mărci precum Husqvarna şi R Raymon. În 2020, cifra de afaceri a acestei divizii ar urma să ajungă la peste 100 milioane de euro, triplu comparativ cu situaţia din urmă cu doi ani, pentru ca în 2025 să ajung la vânzări de aproximativ 500 milioane de euro.
Cererea crescută de biciclete a stimulat şi noi servicii precum Swapfiets, o companie cu sediul din Amsterdam care oferă biciclete pe bază de abonament. Recent, Swapfiets şi-a anunţat intenţia de a se extinde în Londra, Milano şi Paris până la finele anului, după ce creşterea explozivă din perioada pandemiei i-a ridicat baza de clienţi la peste 200.000. De asemenea, Swapfiets intenţionează să îşi extindă oferta prin includerea bicicletelor electrice şi scuterelor.
„Coronavirusul a fost un motiv suplimentar în favoarea acestei decizii dar nu cauza principală. Majoritatea persoanelor recunosc că bicicleta este cel mai bun mijloc de transport în oraş”, spune Onno Huyghe, director operaţional la Swapfiets.
În timpul coronavirusului, perioada petrecută de germani pe bicicletă s-a dublat comparativ cu situaţia de dinaintea pandemiei, susţine Stephanie Krone, expertă în trafic la asociaţia de ciclism ADFC. Magazinele care vând biciclete se confruntă cu un boom al vânzărilor însă pentru ca acest lucru să continue este nevoie ca municipalităţile să îmbunătăţească infrastructura pentru ca şi noii biciclişti să aibă loc în trafic.
Cererea pentru biciclete în cea mai mare economie a Europei este susţinută de programe precum cel care prevede scutiri de taxe pentru angajatorii care oferă biciclete închiriate pentru angajaţii lor. Susanne Puello estimează că anul trecut una din patru biciclete electrice, care în mod normal costă peste 2.000 de euro, a fost închiriată.
Germania este de departe cea mai mare piaţă de biciclete din Europa, cu 1,36 milioane de biciclete electrice vândute în 2019, mai mult decât dublu comparativ cu numărul înregistrat cu trei ani mai devreme. În comparaţie, 3,6 milioane de autoturisme au fost vândute anul trecut în Germania iar în prima jumătate a acestui an piaţa auto a scăzut cu 35%.
Izolarea a determinat autorităţile din 32 dintre cele mai mari oraşe din Uniunea Europeană să urgenteze planurile privind îmbunătăţirea infrastructurilor, susţine European Cyclists’ Federation. Multe din aceste planuri sunt în dauna traficului rutier. De exemplu Roma, renumită pentru traficul congestionat, a trasat piste de biciclete pe drumurile rutiere existente iar autorităţile din Berlin şi Paris au introdus piste provizorii pentru biciclişti în mijlocul pandemiei.