Am intrat în febra Sărbătorilor de Iarnă. Acum se caută cadouri, se fac comenzi pe internet, se rulează mulți bani. Dar tot acum mulți se aleg cu o țeapă. Au comandat una și au primit alta. Realizarea cumpărăturilor online a devenit din ce în ce mai ușoară, tot mai mulți cumpărători orientându-se spre comerțul online.
Campania Poliției Române – SIGURANȚA ONLINE – vă provoacă să vă testați priceperea în a vă feri de fraudele online și își propune să reducă numărul de persoane înșelate, prin informarea corectă, prin sfaturi utile și descrierea unor metode frecvente de operare.
„Aproape zilnic, polițiștii sunt sesizați cu privire la înșelăciuni în mediul on line cu prilejul achiziționării unor bunuri. De cele mai multe ori aceste situații sunt generate și de superficialitatea cumpărătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire și siguranță. Spre exemplu, Poliția Municipiului Suceava a fost sesizată direct de către un bărbat cu privire la faptul că a fost înșelat în urma unei tranzacții efectuate pe internet.
S-a stabilit că bărbatul naviga pe o platformă de socializare în data de 11.11.2022 cu ocazia reducerilor masive de Black-Friday ocazie cu care a observat un anunț sponsorizat al unui utilizator care expunea spre vânzare mai multe articole de vestimentație. Fiind atras de reducerile impresionante și de prețul afișat pentru o geacă, acesta a accesat un link web unde a selectat un produs și a completat un formular pentru o adresă de livrare.
În data de 15.11.2022, persoana vătămată a fost contactată de către un agent de livrări de la o companie de profil care i-a înmânat în schimbul rambursării sumei de 171 lei un colet. Cu ocazia desfacerii pachetului a constatat faptul că în interior se află o haină pentru dame de o calitate net inferioară și care nu se apropie în niciun fel de specificațiile celei expuse spre vânzare pe internet. În cauză s-a întocmit dosar penal pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune, faptă prev. și ped. de art. 255, alin, 1 din Codul penal ce urmează a fi soluționat procedural de către lucrătorii din cadrul BIC”,precizează polițiștii suceveni.
Un alt caz. După vizualizarea unui anunț postat pe o platformă de specialitate, un sucevean a comandat un set de căști audio marcă a unui producător de renume, de la o persoană din Tîrgu Mureș, prețul produsului cerut fiind de 699 lei iar din caracteristicile descrise reieșind că este un produs original, verificabil.
„Ulterior, persoana vătămată a fost contactată de un curier acreditat care i-a adus setul de căști comandat cu o zi înainte, i-a achitat acestuia suma de 699 lei, după care a desfăcut coletul constatând că este un produs net inferior, prezentându-se ulterior la sediul Poliției mun. Suceava pentru a sesiza cele întâmplate. În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiuni de înșelăciune faptă prev. și pred. de art. 244, alin 1, din Codul Penal, urmând a fi soluționat procedural de către lucrătorii BIC.
Un alt bărbat a sesizat că după vizualizarea împreună cu fiul său a unui anunț postat pe o platformă de profil, a comandat un hanorac marcp de prestigiu de la un bărbat din Cluj Napoca, prețul inițial al produsului fiind de 1000 lei iar din caracteristicile descrise reieșind că este un produs original. Ulterior, persoana vătămată a convenit cu vânzătorul să achite suma de 850 lei în care erau incluse taxele de transport, achitându-i la aceeași dată un avans de 50 lei prin virament bancar. Ulterior, persoana vătămată a fost contactată de un curier acreditat care i-a adus un colet pe care nu l-a verificat, dar care a presupus că acesta conține hanoracul comandat cu o zi înainte, i-a achitat acestuia suma de 765 lei, așteptând să se întoarcă fiul său de la școală.
În momentul în care fiul persoanei vătămate s-a întors acasă, a desfăcut împreună cu acesta coletul și a constatat faptul că produsul are aceeași culoare însă un împrimeu diferit în zona pieptului, este o mărime mult mai mare decât cea comandată, nu are nicio etichetă de producător iar calitatea materialului este îndoielnică. Astfel, persoana vătămată a încercat să contacteze vânzătorul pentru a-i semnala problema însă acesta i-a blocat telefonic și electronic posibilitatea de a-l contacta. În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiuni de Înșelăciune faptă prev. și pred. de art. 244, alin 1, din Codul Penal, urmând a fi soluționat procedural de către lucrătorii BIC”, precizează oamenii legii.
Polițiștii vă recomandă ca atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dvs. să vă asigurați că această conexiune este securizată, să nu faceți niciodată click pe un link/o anexă dintr-un email sau SMS nesolicitat! Verificați adresa de pe care a fost trimis emailul: „Evitați operatorii economici care nu afișează date de contact complete! Aveți grijă la accesarea unei pagini web care conține greșeli gramaticale! Nu plătiți în avans bunuri comandate prin internet de la persoane necunoscute! Fiți atenți când oferiți detaliile cardului de credit sau debit pe intenet! Refuzați tranzacția dacă se cere codul PIN! Tipăriți sau salvați comanda dvs., precum și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării!”.
„Niciodată, pentru a primi o sumă de bani, nu este necesară furnizarea datelor înscrise pe card (ce conține 16 cifre), ci doar a numărului de cont (Codul IBAN, format din 24 de caractere-4 litere și 20 cifre). Cardul bancar nu este un instrument de încasare, ci este doar instrument de plată. Verificați foarte bine adresa link-ului furnizată de presupusul cumpărator sau numerele de telefon de pe care vă sunt transmise mesajele. Denumirea acesteia trebuie să corespundă exact cu cea a site-ului de încredere, să nu aibă nici un caracter difențiat de aceasta. Raportați orice tentativă de înșelăciune de acest tip!”, concluzionează oamenii legii.
Dragoș HOJDA