Este vorba despre proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie.
Inițiatorii acestui proiect de lege, care a trecut de Senat recent și care acum merge la deputați, for decizional, susțin că legislația în domeniul răspunderii civile auto necesită a fi revizuită conform noilor prevederi ale legislației europene.
„Unul dintre cele mai importante motive care justifică proiectul de lege este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile, însă sunt utilizate în trafic sau în zone private care sunt deschise circulației publicului. Legislația europeană permite statelor membre să poată deroga de la obligația de asigurare în ceea ce privește vehiculele care sunt retrase temporar sau permanent din circulație și a căror utilizare este interzisă, cu condiția să existe stabilită o procedută administrativă sau o altă măsură verificabilă și cu condiția ca daunele provocate de acestea să fie acoperite la același nivel cu cel pe care îl garantează încheierea unui contract RCA.
Conform proiectului de lege care a fost avizat favorabil de Senat, apare termenul de „franșiză”, definit ca „sumă fixă stabilită prin contractul RCA, ofertată obligatoriu de către asiguratorii RCA la solicitarea asiguratului, a cărei limită se stabilește de asiguratorul RCA în baza capacității de plată a asiguratului și care se achittă asiguratorului de către acesta în cazul unui eveniment asigurat pentru care s-a plătit o despăgubire. În cazul unui eveniment, obligația de plată a franșizei nu poate depăși valoarea despăgubirii achitate de către asiguratorul RCA, chiar dacă franșiza stabilită prin contract este mai mare decât această valoare. În această situație asiguratorul RCA va emite oferte atât cu franșiză, cât și fără”.
Apare și termenul de „răscumpărare” – „cost al clauzei facultative de menținere a valorii reducerii aplicate asupra primei de asigurare pe baza sistemului bonus-malus, la reînnoirea contractului RCA viitor, după plata unei despăgubiri achitate de către propriul asigurator, dar fără a modifica istoricul de daune înregistrat și fără a interveni asupra clasei de bonus-malus în acesta se încadrează. Răscumpărarea poate fi ofertată de către asiguratorul RCA la reînnoirea contractului încheiat pe o perioadă de un an”.
Mai vorbim de „suspendarea înmatriculării”, definită ca operațiune administrativă ce reprezintă imposibilitatea temporară de a utiliza un vehicul neasigurat pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule ori a unui vehicul aflat în perioada de suspendare a efectelor contractului RCA”. Și totuși, sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, competițiilor, antrenamentelor, testprilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată.
Dragoș HOJDA