Guvernul urmeaza sa aprobe luni proiectul Legii educatiei nationale, intr-o sedinta extraordinara, pentru a-l inainta Parlamentului spre dezbatere si adoptare.
Proiectul a fost analizat de Executiv, in prima lectura, pe 17 martie, la sedinta de guvern de la Iasi, textul fiind lansat atunci in dezbatere publica.
„Proiectul urmeaza sa fie trimis la Parlament pentru a intra in dezbaterea Birourilor permanente, ca sa intre mai apoi in procedura parlamentara inca de luni”, a declarat purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Muntean.
Noul proiect al Legii educatiei prevede o programa aerisita, evaluari periodice, competente in locul acumularii de informatii, includerea clasei a IX-a in gimnaziu, deschiderea unui cont educational reprezentand sprijinul acordat de stat pentru exercitarea dreptului la educatie permanenta, sustinere financiara pentru elevii saraci in perioada liceului.
Primele examene mai importante ar urma sa fie sustinute la finalul clasei a VI-a si ar cumula atat limba romana si limbile straine, cat si stiinte precum matematica, fizica, chimia, biologia.
Proiectul de lege prevede deschiderea unui cont educational reprezentand sprijinul acordat de stat pentru exercitarea dreptului la educatie permanenta, in valoare de 500 de euro, fiecarui copil care se va naste dupa intrarea in vigoare a legii. Actul precizeaza ca numai copilul poate retrage sume din contul pentru educatie permanenta, incepand cu varsta de 14 ani si cu acordul expres, dupa caz, al parintilor, tutorelui sau reprezentantului legal.
Parintii vor trebui sa plateasca amenzi in cazul in care copiii absenteaza de la cursuri, dar vor juca un rol mai important in sistem, in sensul ca vor putea decide sanctiunea pentru un profesor care greseste sau chiar ce materii sa studieze copiii, pentru ca, alaturi de comunitatea locala, vor avea o pondere de 50% in consiliile de administratie ale scolilor.
In ceea ce priveste admiterea la liceu, aceasta se va realiza, daca numarul de candidati nu-l depaseste pe cel locurilor oferite, pe baza portofoliului educational al elevului. Daca numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de liceu, admiterea se va face luand in calcul in proportie de 70% portofoliul educational al elevului (media de absolvire a invatamantului obligatoriu si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a) si in proportie de 30% nota obtinuta la disciplina de admitere stabilita de liceu. In cazul mediilor egale, diferentierea se va face pe baza portofoliului educational al elevului.
La finalul clasei a XII-a/a XIII-a, se va sustine examenul national de bacalaureat. Acesta consta in: proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana, proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale, proba de evaluare a competentei lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal.
In ceea ce priveste invatamantul superior, proiectul de lege prevede o noua clasificare a universitatilor in institutii de educatie, cercetare stiintifica si creatie artistica si institutii de cercetare avansata si educatie iar din momentul adoptarii noii legi, va putea fi aplicat si „Registrul matricol unic”. Acesta reprezinta o baza de date electronica ce va cuprinde datele de identificare ale tuturor studentilor din tara, atat de la universitatile publice, cat si de la cele private acreditate. Registrul va impiedica falsificarea de diplome.