- Publicitate -
Ad imageAd image

Zeci de bugetari nesimtiti cumuleaza ilegal pensia cu salariul, de mai bine de trei luni – Intre incompatibili sunt si Istvan Ludescher, Emil Marinescu sau Eugenia Godja

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Pana in data de 9 decembrie, toti bugetarii care cumuleaza pensia cu salariul si nu se incadreaza in categoriile exceptate de lege erau obligati a opta pentru una dintre cele doua forme de venit. De atunci au trecut trei luni, insa nu toate persoanele in cauza au respectat legea. In Maramures exista zeci de bugetari care nu au optat pentru pensie sau salariu.

Numele celor in cauza se afla pe o „lista scurta” care a ajuns in posesia conducerii Inspectoratului Teritorial de Munca Maramures. O lista pusa in sertar de directorul Delia Tarlea, care nu a verificat, asa cum spune legea, situatia unor bugetari. Deloc intamplator, dosirea listei se leaga si de faptul ca ea cuprinde si cateva nume grele din administratia judetului. Printre persoanele vizate de incompatibilitate se afla Eugenia Godja, viceprimar al Municipiului Sighetu Marmatiei, Emil Marinescu, vicepresedinte al Consiliului Judetean Maramures, Istvan Ludescher, viceprimar al Municipiului Baia Mare sau Edit Reka Capusan, consilier judetean.

Toti acestia incaseaza o pensie mai mare decat limita prevazuta de lege, respectiv 1.836 lei, echivalenta cu salariul mediu brut pe economie. In acelasi timp, incaseaza si bani din bugetul statului. Niciunul dintre acestia nu a optat pentru una dintre sursele de venit, astfel ca, potrivit legii, raporturile de munca inceteaza de drept. Mai pe scurt, Eugenia Godja, Emil Marinescu, Istvan Ludescher, Edit Capusan si alte cateva zeci de persoane din administratie ocupa ilegal functiile respective.

Incalcarea legii de catre cei in cauza este motivata de acestia prin faptul ca, din punctul lor de vedere, prevederile normative nu sunt foarte clare, lasand loc la interpretari. Pentru a intelege situatia lor juridica trebuie coroborate trei acte.

Unul dintre acestea este  Legea 320 din 2009, privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor cadru cu Comisia Europena si Fondul Monetar International. Conform articolului 17, „beneficiarii dreptului la pensie apartinand atat sistemului public de pensii, cat si sistemelor neintegrate sistemului public care realizeaza venituri salariale sau, dupa caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activitati pe baza de contract individual de munca, raport de serviciu sau in baza actului de numire, potrivit legii, in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, pot cumula pensia neta cu veniturile astfel realizate, daca nivelul acesteia nu depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat”.

Pentru ca formularea a lasat loc de interpretare, in sensul ca nu a lamurit daca demnitarii intra sau nu in aceasta categorie, in 23 septembrie, secretarul general al Camerei Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale o sesizare formulata de un numar de 101 parlamentari, in vederea pronuntarii unei decizii a instantei. In 4 noiembrie, magistratii Curtii au emis o decizie in acest sens, constatand ca Legea 329 este constitutionala in masura in care prevederile legii nu se refera la persoanele pentru care durata mandatului este stabilita expres prin Constitutie.

Pentru a vedea care sunt persoanele pentru care Constitutia stabileste expres durata mandatului, am luat legea suprema a statului. Aceasta mentioneaza trei categorii de persoane: presedintele statului, parlamentarii (Parlamentul, conform Constitutiei) si judecatorii Curtii Constitutionale si ai Consilului Superior al Magistraturii.

Deci, lucrurile sunt clare. Exceptia priveste doar cele trei categorii de persoane alese. Pentru celelalte, nu exista exceptii. Deci, nici pentru primari, viceprimari, vicepresedinti de consilii judetene, consilieri locali.

Cu toate acestea, cei mentionati anterior nu considera ca legea se refera la vreo incompatibilitate in ceea ce ii priveste. In concluzie, nu au optat intre cele doua.

Emil Marinescu, vicepresedintele Consiliului Judetean Maramures, a incasat in 2008, conform declaratiei de avere, o pensie anuala de 250 milioane lei vechi. Un calcul simplu ne arata ca el se afla peste plafonul de 18 milioane lei vechi, stabilit la inceputul anului 2010. In acelasi timp, Marinescu a incasat peste 500 milioane lei vechi ca si vicepresedinte al Consiliului Judetean. Din punctul sau de vedere, el nu se afla intr-o stare de incompatibilitate.

„Nu ma gasesc in cele trei situatii prevazute de lege. Nu am contract de munca, raport de serviciu sau act de numire. In 2008 am fost ales consilier judetean, iar apoi, la prima sedinta, am fost ales vicepresedinte. Deci au fost alegeri succesive. Ma regasesc intre persoanele elective”, afirma Emil Marinescu, vicepresedintele Consiliului Judetean.

La fel, Istvan Ludescher. Conform declaratiei de avere, viceprimarul baimrean a incasat in 2008, o pensie de 240 milioane lei vechi si un salariu de 380 milioane lei vechi. Evident, in 2009, ambele sume au fost mai mari, astfel ca plafonul de 18 milioane este depasit. Nici el nu realizeaza faptul ca incalca legea 320. In declaratia de avere, Ludescher precizeaza ca este angajat al Primariei.

„Eu nu am fost numit in functie. Legea spune si cum a fost dobandita functia, printr-o numire daca e un act de numire. Atunci se aplica interdictia cumulului pensiei cu salariul. M-am interesat si nu ma incadrez. Asa a fost interpretata. Adica legea e clara. In situatia asta sunt si multi parlamentari. Eu sunt demnitar. In baza legii 215. E indemnizatie, in senul asta am zis ca sunt angajat”, declara viceprimarul Baii Mari.

Cazul primarului din Sighetu Marmatiei, Eugenia Godja, este identic cu al celor doi, cu mentiunea ca edilul mai beneficiaza de un salariu frumos din partea unei institutii de invatamant private. Conform ultimei declaratii de avere, aceasta a incasat anual 320 milioane lei vechi, din salariul de primar, 233 milioane lei vechi, din pensie, si 300 milioane lei, din salariul de profesor la o institutie de invatamant privata.

Secretarii celor doua unitati administrativ-teritoriale ridica din umeri. Nu stiu de o stare de incompatibilitate a vreunuia dintre angajatii Primariei sau a celor alesi in functiile de conducere. „El nu are nici fisa postului… E numit prin hotarare de Consiliu, incadrat ca salariu conform legii de retribuire a lor (cu indemnizatia aceea fixa) si atributiile sunt fixate prin dispozitia primarului, prin delegare, conform legii”, explica Rodica Brad, secretarul Primariei Baia Mare, situatia viceprimarului Istvan Ludescher.

Secretarul judetului, Dumitru Dumuta, intra in detalii de interpretare a legii, declarand ca legea nu se refera la niciunul dintre cei in cauza. „Pentru mine e foarte clar ca alesii nu intra sub incidenta legii. Legea se refera la toate persoanele care pot fi incadrate in una dintre cele trei categorii, cu exceptia celor care sunt numite prin mandat expres stabilit de Constitutie”, spune Dumuta.

Referindu-se la situatia concreta a lui Emil Marinescu, Dumuta precizeaza ca e vorba de un mandat ales si nu de unul numit. „Vicepresedintele Consiliului Judetean nu se incadreaza in niciuna dintre cele trei categorii: nu are contract individual de munca, nu are o numire si nu are un raport de serviciu. Isi exercita atributiile in baza unui mandat ales”, declara secretarul CJ.

Acesta admite ca afirmatiile sale reprezinta doar un punct de vedere. „Aceasta e doar o interpretare pe care eu o dau legii. Dumnevoastra puteti avea o alta interpretare”, precizeaza Dumuta.

Tot in seria incompatibililor se inscrie si consilierul judetean Edit Reka Capusan. Un record in materia acumularilor de salarii si pensii. In ultimul an fiscal, aceasta a adunat, conform propriei declaratii de avere, 65 milioane lei, ca indemnizatie de la sedintele CJ Maramures, 270 milioane lei de la Spitalul Boli Infectioase, 36 milioane lei, ca indemnizatie de la sedintele CAS Maramures si 173 milioane lei, din pensie. Surse administrative au explicat introducerea consilierului judetean pe “lista neagra” din postura de bugetar platit de la trei institutii de stat (CAS, Spital si Casa Judeteana de Pensii) si nu prin prisma faptului ca este consilier judetean.

Pe „lista scurta” a incompatibililor mai figureaza zeci de sefi sau angajati din sistemul de sanatate publica (spitale, Colegiul Medicilor, Casa de Asigurari de Sanatate), invatamant, institutii de cultura, centre bugetare si primarii.

Efectele incalcarii legii sunt clare. Persoana in cauza nu mai poate ocupa functia, din momentul in care a fost depasit termenul in care putea opta. Apoi, toate actele semnate in intervalul 9 decembrie – data eliberarii din functie sunt nule, conform legii. In ceea ce priveste angajatorii, Inspectoratul Teritorial de Munca are obligatia de a verifica daca angajatii acestora se afla in situatiile prevazute de lege. In cazul incompatibilitatilor, se aplica o sanctiune contraventionala in valoare de pana la 50 milioane lei vechi.

Ciprian DRAGOS

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu