- Publicitate -
Ad imageAd image

Cercetătorii de la UBB au identificat factorii determinanţi care îi îndeamnă pe studenții români către învăţământul online

Ad imageAd image

O echipă de cercetători ai Universităţii ”Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB), din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor (FSEGA), a dat publicității rezultatele unui studiu privind factorii determinanţi ai înclinaţiei studenţilor români către învăţământul online şi ai intenţiei acestora de a abandona studiile în ipoteza inlăturării acestui format al procesului didactic, se arată într-un comunicat al UBB.

Cercetarea a fost derulată în perioada ulterioară pandemiei de Covid-19, marcată în sistemul de învăţământ superior românesc de tranziţia către o „normalitate” în care activităţile faţă în faţă şi cele online alternau, iar fiecare dintre ele părea un lucru obişnuit atât pentru studenţi, cât şi pentru dascăli. Culegerea datelor necesare studiului s-a realizat cu sprijinul structurilor de conducere ale FSEGA, toţi studenţii facultăţii fiind invitaţi să îşi exprime opiniile prin intermediul unui chestionar. Rata de participare a fost de circa 18% din totalul studenţilor, rezultând un eşantion final validat care a cuprins 953 de studenţi, relevă sursa citată.

Patru elemente cheie

Rezultatele cercetării au relevat faptul că satisfacţia studenţilor în raport cu componenta online a procesului didactic şi, implicit, înclinaţia lor către acest format, este influenţată pozitiv de patru elemente esenţiale: utilitatea percepută a sistemului online folosit, uşurinţa în utilizare, siguranţa sanitară conferită de către acest format de predare-învăţare, respectiv compatibilitatea dintre sarcinile didactice şi tehnologia utilizată pentru implementarea învăţământului online. Mai departe, cu cât aceşti factori au valori mai ridicate, cu atât se accentuează intenţia studenţilor de a abandona studiile în cazul indisponibilizării componentei online a actului educaţional.

În mod surprinzător, convenienţa conferită de învăţământul online (de exemplu, economia de timp şi de resurse financiare dată de faptul că nu mai este necesară deplasarea şi prezenţa fizică pentru a beneficia de actul educaţional) nu s-a dovedit a fi un factor relevant în determinarea satisfacţiei sau a înclinaţiei studenţilor către învăţământul online.

Cum e cu sociabilitatea

Studiul a avut în vedere şi investigarea unui set de factori cu potenţial inhibator pentru satisfacţia în raport cu studiul online şi pentru înclinaţia studenţilor către acest format didactic. Pe lângă factorii mai sus amintiţi, rezultatele cercetării au relevat totodată faptul că un grad redus de sociabilitate al studenţilor, cuplat cu un set de norme sociale subiective favorabile (opinii favorabile despre învăţământul online din partea prietenilor, familiei, colegilor etc.) conduc de asemenea la sporirea înclinaţiei studenţilor către forma online a procesului didactic şi, indirect, la accentuarea intenţiei acestora de a abandona studiile în absenţa componentei online a activităţii didactice.

Rezultatele studiului, realizat de prof. univ. dr. Dan Sitar-Tăut, prof. univ. dr. Daniel Mican și prof. univ. dr. Ovidiu Moisescu, au fost publicate în revista „Technological Forecasting and Social Change”, aparţinând editurii internaţionale Elsevier.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu