Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a demarat miercuri, prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), programul Rabla Plus, iar persoanele care doresc sa-si cumpere o masina full electric sau electric hibrid plug-in pot sa se adreseze dealer-ilor validati, a anuntat miercuri Ministerul Mediului, informeaza AGERPRES.
Totodata, pentru prima data in istoria sa, Rabla Plus permite populatiei inclusiv achizitia de motociclete full electric.
Programul de anul acesta pastreaza pentru al cincilea an consecutiv cea mai mare prima pentru achizitia masinilor full electric din Europa: circa 10.000 euro. In ceea ce priveste achizitiile masinilor hibrid plug-in, acestea sunt sustinute prin program cu circa 4500 de euro, iar motocicletele full electric cu peste 700 de euro, dar nu mai mult de 50% din costul autovehiculelor.
Reprezentantii Ministerului Mediului au mentionat ca programul Rabla Plus nu conditioneaza populatia de casarea unui autovehicul uzat. Totodata, cei care vor dori sa renunte la o masina veche, poluanta, vor beneficia in plus si de prima de casare stabilita prin programul Rabla Clasic, in valoare de 6.500 de lei.
Astfel, in conditiile accesarii concomitente a celor doua programe, sumele decontate prin AFM din costul total al masinii vor fi de: circa 11.300 de euro pentru masinile full electric, 5.800 de euro pentru masinile hibrid plug-in si 1.400 de euro pentru motocicletele full electric, dar nu mai mult de 50% din costul autovehiculului.
„Anul acesta am aprobat pentru Rabla Plus cel mai mare buget de cand exista programul: 140 de milioane de lei, cu aproape 45% mai mare decat in anul 2019. Am crescut bugetul pentru ca ne-am stabilit un obiectiv mare pentru 2020: sa punem pe soselele Romaniei aproximativ 3000 de masini nepoluante, adica acelasi numar de autovehicule cumparate prin Rabla Plus in toti cei 4 ani de cand exista programul. Cred ca viitorul transportului este full electric, iar acest tip de transport va fi si o garantie a aerului bun in orase. Am venit si cu o premiera anul acesta: finantarea achizitiilor de motociclete full electric. Exista calcule care arata ca daca 10% din soferi si-ar inlocui masina cu o motocicleta full electric, poluarea din trafic ar scadea substantial, iar timpul de stationare in trafic s-ar reduce cu pana la 40%”, a mentionat Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor si Padurilor.
Acesta a mai spus ca, prin ghidul de finantare s-a impus conditia ca cei care isi cumpara o astfel de masina sa nu o poata instraina cel putin un an. „Romania acorda cea mai mare prima pentru autovehicule electrice din Europa si este normal sa ne asiguram ca aceste masini raman in traficul din tara”, a adaugat Costel Alexe.