- Publicitate -
Ad imageAd image

Doamnele artei baimarene – Lidia Agricola

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Lidia Agricola s-a remarcat in contextul «Centrului Artistic Baia Mare» prin creatia sa, legata exclusiv de efervescenta artistica de la Baia Mare, dar si prin activitatea sa pedagogica.

Intre 1929-1932 a frecventat  cursurile Scolii Libere de Pictura sub indrumarea lui János Kriszán si András Mikola. Pe parcursul activitatii sale a fost indrumata si de catre Sándor Ziffer.

A participat la expozitii la  Moscova in 1950, Budapesta in 1949 si 1951, la Sofia in 1951, la Varsovia in 1952, Berlin in 1953. In Baia Mare a avut expozitii personale  in 1937, 1968, 1969 si 1975. In 1938 si 1939 a participat la Salonul National de la Budapesta, iar in 1954 lucrari ale artistei au fost incluse in expozitia romaneasca a Bienalei de la Venetia. A primit Premiul de Stat pentru pictura in 1952.

Viata si activitatea sa artistica este in totalitate legata de Baia Mare si de tendintele stilistice si tematice de la Baia Mare. Ideologic, a transpus in pictura, dupa razboi, subiecte legate de tematica programului artistic al Realismului Socialist.

A avut o contributie majora in dezvoltarea invatamantului artistic, fiind liderul Scolii medii de Arta intre 1950 si 1954.

In 1933 a fost arestata 10 zile la Sighetu Marmatiei pentru activitati ilegaliste. A fost primita in Partidul Comunist in 1945.

S-a casatorit cu Katz Marton in 1934, cu care a avut un copil nascut in 1936. In 1941, Katz Marton  a fost deportat si a murit in 1942, intr-un detasament de munca din Ucraina. In perioada razboiului a ramas in Ardealul cedat Ungariei. S-a recasatorit cu Weith Lásló in 1953.

Cititi mai multe pe pagina web a muzeului, la adresa Lidia Agricola (1914-1994) – Constructia podului »

Descriere realizata de dr. Dorel Topan 

Distribuie articolul
- Advertisement -
ARE SENS?
Adaugă un comentariu