- Publicitate -
Ad imageAd image

Comisia Europeana aproba acordarea de catre Romania a unui ajutor de 36,7 milioane de euro companiei TAROM

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Comisia Europeana a aprobat, luni, in conformitate cu normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat, planul Romaniei de a acorda un imprumut temporar in valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei) companiei aeriene de stat TAROM, informeaza un comunicat de presa al executivului comunitar, transmite AGERPRES.

Potrivit Comisiei Europene, prin aceasta masura se va asigura faptul ca serviciile de transport aerian vor continua sa fie prestate in mod ordonat, in special pe numeroasele rute pe care TAROM este singurul furnizor, iar pasagerii nu vor fi afectati de perturbari ale traficului aerian, fara a se distorsiona in mod nejustificat concurenta pe piata unica.

In februarie 2020, Romania a notificat Comisia despre intentia sa de a acorda companiei TAROM un imprumut pentru salvare in valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei). Compania aeriana se confrunta cu un deficit acut de lichiditati din cauza cresterii puternice in ultimii ani a costurilor sale de exploatare ca urmare a imbatranirii flotei sale. In absenta ajutorului, TAROM nu va mai fi in masura sa isi indeplineasca obligatiile de plata si sa isi mentina activitatea.

In temeiul Orientarilor Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor, statele membre pot sa sprijine intreprinderile aflate in dificultate, cu conditia, in special, ca masurile de sprijin public sa fie limitate in timp si ca amploare si sa contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioada de maximum sase luni, timp in care compania sa gaseasca solutii de iesire din situatia de urgenta.

In cazul de fata, Comisia a luat in considerare urmatoarele elemente: imprumutul va acoperi numai lichiditatile de care TAROM a dovedit ca are nevoie pentru urmatoarele sase luni, iar Romania va efectua o monitorizare stricta a modului in care sunt utilizate fondurile; de asemenea Romania s-a angajat sa asigure faptul ca, dupa sase luni, imprumutul va fi rambursat integral; in caz contrar TAROM va trebui sa prezinte un plan de lichidare sau sa efectueze o restructurare cuprinzatoare pentru a deveni viabila pe termen lung. Comisia va trebui sa evalueze si sa aprobe aceasta eventuala restructurare.

Comisia Europeana a constatat ca masura va contribui la asigurarea faptului ca serviciile de transport aerian vor continua sa fie prestate in mod ordonat, in interesul pasagerilor care calatoresc cu avionul, si la mentinerea conectivitatii regionale pe numeroasele rute pe care TAROM este in prezent unicul furnizor. In acelasi timp, conditiile stricte in care se acorda imprumutul si durata sa limitata, de sase luni, vor reduce la minimum denaturarea concurentei pe care sprijinul acordat de stat ar putea sa o genereze.

Prin urmare, Comisia a concluzionat ca masura este compatibila cu normele UE privind ajutoarele de stat.

In data de 19 februarie, ministrul propus pentru portofoliul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat ca TAROM va incheia anul 2019 cu pierderi de aproape 200 de milioane de lei, iar alta solutie in afara de acordarea unui ajutor de salvare nu s-ar fi putut gasi.

„Compania incheie anul 2019 cu pierderi de aproape 200 de milioane de lei si in acest moment alta solutie decat acordarea unui ajutor de salvare nu am fi putut gasi. Am dat ordonanta de urgenta privind crearea conditiilor pentru acordarea acestui ajutor de salvare. Acest ajutor de salvare trebuie returnat in 6 luni de zile in cazul in care Comisia Europeana nu ne accepta planul de restructurare. Suntem determinati sa mergem cu acest plan pana la capat. Daca pana acum mai erau solutii de iesire din aceasta situatie, in care compania a mai fost cu pierderi uriase, va spun foarte clar: astazi, nu mai exista alta solutie decat restructurarea din temelii a acestei companii”, a spus atunci Lucian Bode.

TAROM opereaza in prezent pe zborurile externe si interne cu o flota compusa din 25 aeronave. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane fost infiintata in 1954 si isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Din iunie 2010 este membra a Aliantei SkyTeam, din 1993 membra a Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu