Australienii s-au trezit joi fără știri în feedurile lor de Facebook, în ceea ce Reuters numește “o surprinzătoare și dramatică escaladare a disputei cu autoritățile, care au de gând să reglementeze plata pentru conținut”.
Paginile gestionate de instituțiile media nu au fost șerse dar sunt goale de conținut, iar postările utilizatorilor individuali care distribuie știrile din Australia au fost blocate. Acest lucru survine cu doar trei zile înainte ca țara să demareze programul național de vaccinare împotriva Covid-19.
Măsura a fost imediat criticată atât de producătorii de știri, de politicieni și de organizațiile de apărare a drepturilor omului, mai ales că Facebook a eliminat inclusiv paginile oficiale cu informații de sănătate publică, avertismentele de siguranță antiepidemică, cele de urgență și rețelele de asistență socială.
“Facebook a greșit, acțiunea sa a fost inutilă, gravă și îi vor afecta reputația aici în Australia”, a declarat ministrul de Finanțe, Josh Frydenberg, într-o declarație de presă. Frydenberg a preciazt că nici Facebook, nici Mark Zuckerberg, nu au dat niciun avertisment cu privire la închiderea știrilor, deși directorul platformei de socializare a discutat cu ministrul australian de Finanțe și în weekend, dar și joi dimineață.
Spre deosebire de Facebook, Google a renunțat la amenințările că își va bloca serviciile în Australia, preferând să încheie acorduri cu producătorii de conținut, pentru a respecta legea care obligă giganții IT în acest sens. Această legislație, care va fi probabil aprobată de parlament în câteva zile, nu numai că va impune Facebook și Google să încheie acorduri comerciale cu producătorii de știri, care aduc trafic și implicit bani acestor platforme, dar dacă nu se vor înțelege asupra unor acorduri, acestea vor fi supuse unui arbitraj forțat, pentru a conveni un preț.
Săptămâna trecută, europarlamentari au început discuțiile privind o eventuală alăturare a legislației europene la cea australiană privind obligarea platformelor de socializare și a giganților de tehnologie să plătească pentru conținutul media.