Profitul Tesla pe 2020 a fost de 721 de milioane de dolari, nici jumătate din cele 1,6 miliarde de dolari încasate numai în SUA pentru certificate verzi. Mecanismul acestora prevede că firmele și entitățile care poluează (așa cum ar fi centralele termice) sau cele care produc mărfuri ce produc poluare (inclusiv producătorii de autoturisme cu carburație) trebuie să plătească certificate verzi, care în SUA se numesc “credite de reglementare”.
Cum Tesla deține 90% din piața mașinilor electrice, a primit 3,3 miliarde de dolari în certificate verzi, în ultimii cinci ani, cea mai mare parte a sumei în 2020.
“Oamenii ăștia pierd bani din vânzarea de mașini, dar fac profit din vânzarea de credite. Iar creditele de reglemntare vor dispărea”, a comentat pentru CNN Gordon Johnson de la GLJ Research și unul dintre cei mai sceptici analiști față de creșterea explozivă a acțiunilor Tesla.
Directorii Tesla recunosc că compania nu se poate baza la infinit pe certificatele verzi: “Pe termen lung, vânzările de credite de reglementare nu vor fi o parte importantă a afacerii și nu ne bazăm pe ele, chiar dacă veniturile de acest fel ar putea rămâne mari încă vreo cîteva trimestre,” a spus Zachary Kirkhorn, directorul financiar al Tesla.
CNN remarcă faptul că 11 dintre cele 13 state americane care au reglementat ca un anumit procent de mașini să fie electrice și-au atins deja ținta.
Acțiunile Tesla au crescut cu 743% în 2020, deși a vândut doar 500 de mii de mașini, ceea ce reprezintă doar 0,7% dintr-o piață globală de peste 70 de milioane de vehicule.