În atenția senatorilor se află un proiect de lege care vrea să modifice Codul Rutier și să aducă sancțiuni mult mai aspre pentru șoferii cărora le place viteza. Astfel, potrivit documentului citat, „dacă în perioada de 6 luni de reţinere a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului, perioadă începută cu ziua imediat următoare celei expirării valabilităţii dovezii înlocuitoare, un agent constatator identifică în trafic autovehiculul care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut, acesta dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut”.
Prezentul proiect de lege ar urma să modifice Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Inițiatorii acestei legi spun că mijlocul de transport confiscat se va valorifica în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 274/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
„ Conform datelor din anul 2022 prezentate de Inspectoratul General al Poliţiei Române nerespectarea regimului legal de viteză a fost principala cauză a producerii de accidente în primele 8 luni dar şi cauza care a produs, din nefericire, cele mai multe decese respectiv persoane rănite grav. Pentru nerespectarea regimului legal de viteză au fost reţinute de către Poliţia rutieră 54.137 de permise de conducere și anume 50.690 pentru depăşirea cu mai mult
de 50 km/h; 2) 3.447 pentru depăşirea cu mai mult de 70 km/h.
Conform datelor existente, la o viteză de 50 km/h a unui autoturism este necesar o distanţă totală de frânare de 32,8 metri, iar pentru o viteză de 140 km/h este necesară o distanţă totală de frânare de 185,8 metri. Aceste distanţe au fost calculate fără a lua în calcul o mulţime de factori care mai pot influenţa distanţa totală de frânare, cum ar fi starea de oboseală a conducătorului auto, neatenţia, defecţiuni posibile la sistemul de frânare, starea drumului şi
condiţiile meteo, starea cauciucurilor/anvelopelor, greutatea maşinii, etc. Viteza excesivă (viteze de peste 100 km/h faţă de normele în vigoare) ar trebui pedepsită mai aspru, deoarece consecinţele acţiunii voite ale conducătorului auto, în situaţia apariţiei unui accident rutier, sunt întotdeauna grave şi au drept rezultat, în cele mai multe cazuri,
decesul unor participanţi la trafic. Fiecare conducător auto trebuie să conştientizeze că rezultate acţiunii sale de a conduce cu viteză de peste 100 km/h faţă de normele în vigoare nu vor avea consecinţe numai asupra sa ci pot avea consecinţe şi asupra familiei sale.
De asemenea, foarte mulţi conducători auto nu realizează amploarea gravităţii consecinţelor la care se expun în cazul unui impact la viteză ridicată, acestea mărindu-se în mod proporţional cu viteza. O viteză chiar şi cu câţiva km/h mai puţini poate face diferenţa dintre evitarea sau nu a unui accident ori dintre viată si moarte. Deoarece caracteristicile tehnicii auto s-au schimbat foarte mult în ultimii ani, în sensul că pot avea viteze de peste 200 km/h şi într-un
timp foarte scurt, este necesară crearea unei noi trepte în aplicarea sancţiunilor, respectiv depăşirea cu peste 100 km/h a limitei legale de viteză. De aceea am propus, prin acest proiect de lege, în primă fază reţinerea permisului de conducere şi a certificatului de înmatriculare/înregistrare a autovehiculul pentru 6 luni. Dacă reţinerea permisului va avea efect doar asupra persoanei în cauză, reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a autovehiculului va avea efect asupra întregii familii a conducătorului auto prin nefolosirea acestuia şi astfel conducătorul auto se va gândi „mult mai mult” dacă să conducă autovehiculul cu viteză de peste 100 km/h faţă de normele în vigoare. De asemenea, ca măsură suplimentară, dacă conducătorul auto repetă aceeaşi faptă într-un interval de 6 luni, perioada
de suspendare a permisului auto se va prelungi de drept cu 30 de zile.
O altă măsură suplimentară de conştientizare a gravităţii faptei care ar trebuie sa-l facă pe conducătorul auto
să se gândească de două ori înainte de a circula cu un autovehicul care are certificatul de înmatriculare/ înregistrare este aceea de a confisca autovehiculul care va fi identificat în trafic în perioada de suspendare a certificatului”, se arată în Expunerea de Motive la acest proiect de lege.
Dragoș HOJDA