- Publicitate -
Ad imageAd image

PROIECT – Vor să schimbe modul după care se va circula în sensul giratoriu

Ad imageAd image
Ad imageAd image

În atenția senatorilor se află acum o propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată. Conform acesteia, sensul giratoriu va fi definit ca „drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie, care se intersectează succesiv cu drumuri secundare pe partea dreaptă.” Apoi, „în intersecţiile cu sensul giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în
interiorul acestuia au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în sensul giratoriu”. Inițiatorii acestui proiect de lege doresc introducerea, la circulația în sensul giratoriu, a obligațiilor existente acum la schimbarea benzilor de circulație.

„Vehiculele care vin de pe un drum secundar şi intenţionează să intre în sensul giratoriu, se intersectează cu vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu, doar în locul unde cele două segmente de drum au puncte comune, caz în care vorbim despre o intersecţie cu sensul giratoriu. Aşadar, doar în acest caz, se aplică prevederile art. 57
alin.(4) – în intersecţiile cu sens giratoriu. f;emnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate fată de cele care urmează să pătrundă în intersecţie. Această distincţie este deosebit de importantă şi este necesară reglementarea ei clară, deoarece în funcţie de acest aspect sunt stabilite regulile de circulaţie pe care
participanţii la trafic trebuie să le respecte în interiorul sensul giratoriu, iar în practică există mai multe interpretări ale acestor dispoziţii legale, interpretări pe care le vom arăta în cele ce urmează, tocmai pentru a sublinia neclaritatea dispoziţiilor legale în vigoare şi necesitatea intervenţiei legislative propuse prin prezenta propunere
legislativă.

Astfel, considerăm că este greşită interpretarea [bazată pe faptul că sensul giratoriu este o intersecţie] potrivit căreia art.57 alin. [4] prevede faptul că vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate nu doar faţă de vehiculele care intenţionează să intre în sensul giratoriu, ci şi în cadrul sensului giratoriu faţă de vehiculele care au intrat ulterior lor în sensul giratoriu; potrivit acestei interpretări greşite a art. 57 alin. [4], prioritatea în cadrul sensului giratoriu se stabileşte în funcţie de momentul pătrunderii, adică au prioritate inclusiv în cadrul sensului giratoriu vehiculele care au intrat primele, faţă de vehiculele care au pătruns ulterior. Raţionamentul acestei premise pe care o considerăm falsă, presupune chiar că în interiorul sensului giratoriu nu există benzi de circulaţie, pentru că potrivit art 76 din Regulamentul din 4 octombrie 2006 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, marcajele de separare a benzilor pe acelaşi sens sunt longitudinale, iar întrucât în sensul giratoriu marcajele sunt circulare, acestea nu s-ar încadra în definiţia marcajelor de separare a benzilor şi nu ar indica de fapt separarea unor benzi, ci ar reprezenta marcaje de ghidare în sensul art.
79 alin. [1] lit. a] pct. 5. Apreciem că şi această interpretare este profund eronată, linia discontinuă din sensul giratoriu reprezentând, din punctul nostru de vedere, un marcaj cu linie discontinuă simplă pentru separarea sensurilor de circulaţie pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens, astfel cum prevede art. 79 alin.(a) lita) pct2.

Aşa cum am arătat, sensul giratoriu este un drum principal cu sens unic. în curbă la stânga, care se intersectează cu drumuri secundare succesive pe partea dreaptă, astfel încât din punctul nostru de vedere, linia discontinuă este un marcaj de separare a benzilor (şi nu un marcaj de ghidare care se foloseşte în intersecţii), fiind longitudinală, adică de-a lungul drumului principal reprezentat de sensul giratoriu şi curbă. întrucât drumul principal reprezentat de sensul giratoriu este circular”, se precizează în Expunerea de Motive la acest proiect de lege.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu