Taxa de salubrizare se va putea modifica în timpul anului oricând. Asta stabilește un proiect de ordonanță adoptat în această săptămană de Guvern și care va intra în vigoare odată ce va fi publicat în Monitorul Oficial. La finalul ședinței de Guvern de zilele trecute s-a spus că „în privința gestionării deșeurilor, guvernul a aprobat ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative. Astfel, acest act normativ vizează instituirea urgentă a unui cadru legal pentru a asigura sustenabilitatea serviciului de salubrizare, asigurarea dreptului la servicii de salubrizare și operaționalizarea instrumentelor economice la contribuția pentru economia circulară, o responsabilitate extinsă pentru producător și instituirea principiului „plătește pentru cât arunci””.
„Ordonanța de urgență are în vedere necesitatea de a accelera procesul de extindere și modernizare a sistemelor de gestionare a deșeurilor în România, cu accent pe colectarea separată, măsuri de prevenție, reducere, reutilizare și valorificare pentru a ne conforma cu directivele aplicabile și, totodată, cu cele care vizează tranziția la economia circulară. Aș menționa aici stabilirea de obligații care le revin autorităților administrației publice locale privind implementarea sistemelor de colectare separată a fracțiunilor de deșeuri municipale”, arată reprezentanții Guvernului.
Potrivit documentului adoptat de Guvern, autoritățile administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale au obligația să implementeze un sistem integrat de gestionare, pe 4 fracții, a deșeurilor de hârtie, metal, plastic și sticlă din deșeurile municipale, format din stații de transfer și stații de sortare, după caz, împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din ″poartă în poartă″, centre de colectare prin aport voluntar și insule ecologice digitalizate dotate cu recipiente/containere dedicate pentru colectarea separată a respectivelor deșeuri, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii a activității de transfer deșeuri municipale și contractele de delegare a gestiunii a activității de sortare, să implementeze un sistem integrat de gestionare a deșeurilor reziduale din deșeurile municipale, format din stații de transfer, instalații de tratare mecano-biologică și/sau depozite de deșeuri împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din ″poartă în poartă″, insule ecologice digitalizate dotate cu recipiente/containere dedicate pentru colectarea separată a deșeurilor reziduale, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii a activității de transfer deșeuri municipale, contractele de delegare a gestiunii activității de tratare mecano-biologică, contractele de delegare a gestiunii activității de eliminare, prin depozitare, a deșeurilor reziduale din deșeurile municipale.
O altă obligație pentru primării va fi aceea de a implementa un sistem integrat de gestionare a biodeșeurilor din deșeurile municipale, format din stații de transfer, instalații de compostare și/sau instalații de digestie anaerobă împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din ″poartă în poartă″, centre de colectare prin aport voluntar, insule ecologice digitalizate dotate cu recipiente/containere dedicate pentru colectarea separată a bio-deșeurilor și/sau să doteze gospodăriile populației cu unități de compostare individuală, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii activității de tratarea aerobă și/sau de tratare anaerobă a biodeșeurilor colectate separat și, după caz, contractele de delegare a gestiunii a activității de transfer deșeuri municipale.
Primăriile vor trebui, de asemenea, să implementeze, până la data de 1 ianuarie 2025, colectarea separată a deșeurilor textile, respectiv să implementeze, până la data de 1 ianuarie 2025, colectarea separată a deșeurilor periculoase din deșeurile menajere.
Dragoș HOJDA